Vår nationaldag är allas nationaldag i Sverige!


Nationaldagen är en dag då vi alla kan samlas och vara stolta över Sverige. Men samtidigt är nationaldagen en nedtonad dag i Sverige om vi jämför med Norge och länder som Frankrike och USA. Många svenskar vet nog inte vad vi ska känna stolthet över och varför vi firar vår nationaldag. Men det tycker jag spelar mindre roll, det som spelar roll är hur vi vill att den skall upplevas vad vi kan känna stolthet över som nation.

Så här tycker jag om vårt Sverige. Tycker vi kan vara stolta över alla de människor som lever i empati och solidaritet med varandra, människor som mer tänker på de utsatta än sig själva oavsett var vi kommer från.

Tycker vi kan vara stolta över att vi kan dela med oss till alla dom som av krig och förföljelser ser en fristad i vårt land som lyckats hålla oss från krig, och allt elände som följer av det, längre än de flesta andra länder.

Tycker vi skall känna stolthet gentemot våra förfäder som stod på barrikaderna och kämpade för att deras barn och barnbarn osv. skulle få en bättre framtid än dom själva, något vi ofta glömmer bort dessvärre, om än bara för en enda dag så borde denna dag vara en sådan då vi tänker på dem och vad det gjorde för att skapa ett bättre samhälle. På 1600-talet kom en stor grupp människor från andra länder till Sverige. De kom med mörkare hudfärg, svart hår och bruna ögon. De förde med sig kunskap om hur vi skulle förnya vår järnhantering, som senare blev basen för en positiv ekonomisk utveckling i hela landet. I dag kommer människor från andra länder och kulturer till vår land för att berika den svenska kulturen och göra den till en av världens mest diversifierade och spännande. I ett mångkulturellt Sverige kan vi tillsammans skapa en framtid där alla känner sig välkomna och blir synliggjorda. Sveriges framtid tillhör oss alla som bor i vårt land

Vi kan vara stolta över den vackra natur vi har i vårt land, en natur vi kan ock skall dela med varandra genom den unika allemansrätt vi har.

Säkert har jag glömt mycket av vad vi kan känna stolthet över, ett Sverige blir inte bättre än vad vi gör det till.

Sen finns det mycket som vi inte känner stolthet över men det går att åtgärda och skall åtgärdas, det som varit får vi leva med, det som ligger framför oss kan bli bättre. Sverige är trots allt ett bra land, ännu, att leva i jämfört med många andra länder. Tappar vi tron på vårt lands, våra medmänniskors  möjligheter att utvecklas vad har vi då………..?

Den svenska flaggans symbolik har av historiker getts allehanda olika innebörder. Själv tycker jag att den skall symbolisera gemenskap, demokrati, mångkultur och empati, något vi alla kan ta till oss av oavsett var vi kommer från, vad vi är och vad vi vill i gemenskap med varandra. Svenska flaggans betydelse ges det innehåll vi själva väljer.

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Anita Johansson

     /  7 juni, 2012

    Jo, jag är glad att jag föddes i Sverige. Gillar skog, natur, ren luft, rent vatten o ogillar sopor. Så som det varit, åtminstone.Gillar att vi med protester, val, utan att använda vapen försökt fåm ett bättre samhälle. Därför oroar jag mig för den försämring som orsakats med EU och våra politiska partier.Svenska flaggan o dagen tillhör alla. Därför ogillar jag att SD försökte se det som sitt, som särintresse. Därför ogillar jag att detta inlägg ser ut som en reklamsida för invandrare, som särintresse. Jag tror faktiskt inte att andra länder gör detsamma. Jämför tex en fotbollsmatch. De med rötter i andra länder tex Finland Grekland (ev medborgarskap där också) sitter o firar i Sverige när ”deras” flaggor vinner. De känner ifrån det land de fötts o tidigare bott i. (rötter). Tror inte andra länder inbegriper ”stolthet” över att svenskar finns där. (Spanien, Thailand osv). Det känns som svenskar skall slätas ut helt. Kan vi inte få vara svenskar och ha flagga, dag, som andra länder.

    Gilla

    Svara
    • Vem har någonsin förnekat det? Precis som jag beskriver det är vår nationaldag öppen att firas på det sätt man själv vill utan att betrakta andra invånare som något särintresse.
      Vi har en ökad främlingsfientlighet och den kommer jag att motarbeta på de sätt jag kan alldeles oavsett det är någon specifik dag för svenskar.
      Varför skulle våra invandrare som är bosatta här inte få fira den som alla andra.Det handlar inte om att släta ut någon svensk, det är en beskrivning jag inte känner igen.
      Jag har bott utomlands i många år och jag firade deras högtidsdagar och ingen hade några som helst synpunkter på det. Att jag därutöver firade våra högtidsdagar sågs heller inte som något särskilt anmärkningsvärt

      Det är ett påfallande symptom hos många att vi inte får vara svenskar och på grund av vad? Ingen som hindrar det alls. tror att vi skulle behöva förändra vår inställning ock börja tänka i andra banor istället.

      Gilla

      Svara

Välkommen att kommentera.

