Moderaterna sjunger hamburgarens lovsång.


Mc Donalds, hamburgerkedjan, ock Moderaterna vad har dom ihop? Ja – kanske det samma som många andra, tänker de flesta kanske. Barnfamiljer brukar ju gärna besöka Mc Donalds då särskilt barnen som lärt sig  hur kul man kan ha, ock ofta får en leksak till en minimal kostnad samtidigt som man trycker i sig det som jag betraktar som ”skräpmat”,  en uppfattning som naturligtvis inte delas av hamburgerjätten. Nåväl – trots min inställning har jag ändå besökt Mc Donalds då jag har en dotter som, åtminstone förr älskade Mc Donalds, den kärleksrelationen tycks ändå ha upphört idag – måhända min inställning till snabbmaten påverkat henne. Men mellan Moderaterna ock hamburgerkedjan har spirar det en annan kärleksrelation, en kärleksrelation baserad på ekonomiska förutsättningar. Huruvida hamburgerjätten sponsrar Moderaterna vill jag låta vara osagt –  men tanken är inte främmande när man konstaterar, dels hur relationen uppstått och dels hur det efterföljande spelet utvecklat sig.

Det finns förstås personkopplingar, det i sig behöver inte betyda särskilt mycket naturligtvis, men när man så upptäcker att den  Pr-byrå som ordnade Max triumfvecka i Almedalen heter Weber Shandwick vars chef, Christina Saliba,  har jobbat på Muf och är nära vän med den förra arbetsmarknadsministern Sven Otto Littorin (M) och lika god vän med McDonalds kommunikationschef Raymond Mankowitz  –  som är gift med Jennifer Posener syster till den välkände Trustorbedragaren Joachim Posener. Mankowitz som fick svara på frågorna om vad Filippa Reinfeldt (M) gjorde på McDonald’s brickunderlägg en dryg månad före snabbmatskedjan skulle användas som vallokal för att locka unga och ovana väljare till valet 2010, phu – hängde ni med här? Dessa personkopplingar föder självklart tanken om dessa kopplingar inte har, ock haft en viss betydelse i alla fall. McDonalds har anlitat Prime som PR byrå. Det är en byrå med starka kopplingar till Moderaterna, såväl som till Svenskt Näringsliv, liksom Max är Mc Donalds länkade till moderaterna via Weber Shandwick vars marknadsdirektör är  Christina Saliba. Det skapas ett litet men kraftfullt nätverk av moderata människor som tillsammans har jobbat för både partiet och hamburgerjättarna. Men det finns fler kopplingar. Mats Lederhausen, son till Paul Lederhausen, grundare av svenska Mc Donalds, som också är gift med Jessica Posener, syster till Trustorhärvans upphovsman Joacim Posener. Det skall tilläggas att Mats Lederhausen inte längre är anställd på Mc Donalds. Men kopplingarna är intressanta för de leder oss rätt in i den moderata partitoppen.

Mc Donalds lägger uppskattningsvis uppåt en halv miljard kronor på opinionsbildning och reklam per år totalt, hur mycket av den summan som går till marknadsföring i Sverige vet jag inte.  McDonalds jobbar ytterst professionellt, rentav matematiskt med sin kommunikation. Mycket pengar och kompetens och raka vägar till maktpartiet, Moderaterna, skapar en bra grogrund för karriärister i gränslandet politik och näringsliv.  Har vi fått ett hamburgeretablissemang? Kallat ”borgare ock burgare tillsammans mot framtiden!!!”   Den politiska utdelningen för McDonalds har  dock gett god utdelning, med sänkt arbetsgivaravgift för ungdomar och sänkt restaurangmoms. När man konstaterar detta faktum dyker den ena uppbragta moderaten efter den andra fram och hyllar ock prisar McDonalds i alla tänkbara vackra ordalag för deras enorma sociala engagemang och stora insatser för att anställa ungdomar. Motfrågan dyker alltid upp, ställd till främst Socialdemokrater – varför är ni emot att ungdomar får jobb? Nej då det tycker vi inte alls, tvärtom det är både bra, nödvändigt och trevligt att ungdomar får arbete, men kanske inte bara begränsat till restaurangbranchen det finns ju så många andra verksamheter där ungdomar kanske vill ha jobb.  Men måhända är det en del av Täbymoderaternas DNA som får Fredrik Reinfeldts son Gustaf att stolt proklamera att han har fått jobb i kassan på McDonalds, kanske med mamma Filippa blickande mot sig från brickunderläggen? Kan ju ge en viss trygghetskänsla kanske. Eller måhända är  det ett uttryck för nymoderat folklighet/arbetarklass och etablissemangsförakt att hångla ihop sig med ett stycke skräpmatskultur? Jag vet faktiskt inte? Men en sak vet jag dock –  Mc Donalds har alltid anställt ungdomar, det är en del av deras image, eftersom deras största kundkrets är just barn ock ungdomar, sällan ser vi pensionärer på Mc Donalds även om det förekommer. Att den sänkta restaurangmomsen eller arbetsgivaravgiften skulle gynnat snabbmatskedjan är en tänkbar konklusion, men huruvida man anställer fler på grund av dessa nya gynnsamma villkor är tveksamt. Moderaterna, som McDonalds språkrör, hävdar ju att tiotusentals ny jobb tillkommit på grund av deras satsningar på ”särintressena”. Det är nämligen skillnad på särintressen ock särintressen vad avser Moderaterna.

Alliansregeringen har satsat på två enormt kostsamma reformer för att försöka få fram fler jobbtillfällen för framför allt unga och utlandsfödda. Den ena av dem var halveringen av arbetsgivaravgiften för unga, halveringen omfattade inte bara arbetslösa ungdomar utan samtliga ungdomar upp till en ålder av 26 år, den andra var den sänkta restaurangmomsen. Båda satsningarna har kostat drygt 50 respektive fem miljarder kronor styck.
Inget av dem har skapat några direkt mätbara nya jobb. När alliansen sänkte krogmomsen tackade hamburgerkedjan Mc Donalds regeringen i en reklamkampanj, ock minsann, fick dom inte till ock med kuponger till ett värde av 100 kr att spendera på valfri hamburgare, fast detta kunde ju hela Alliansens riksdagsledamöter gotta sig i, fast nu vet jag inte om man verkligen tog emot den gåvan då det kan anses vara en muta, någon ordning får det ju vara.  I valrörelsen 2010 gjorde Filippa Reinfeldt (M) ock sjukvårdslandstingsråd i Stockholm, reklam på McDonalds brickunderlägg. Moderate riksdagsledamoten Anton Abele har sjungit hamburgarens lov och i olika sammanhang hyllat McDonalds som arbetsgivare för unga, vid ett besök dristade han sig dessutom till att hylla restaurangchefen som Sveriges efterträdare till Ingvar Kamprad (IKEA:s grundare). De senaste fem åren har restaurangkedjan tjänat 140 miljoner kronor på alliansens sänkning av arbetsgivaravgiften för unga.  Men det är inte bara Anton Abele som förärat Mc Donalds ett besök, Nyamko Sabuni (FP)  gick steget längre ock tog ett extraknäck på Mc Donalds – kanske för att dryga ut en ”dålig” riksdagslön. Men i ärlighetens namn skall sägas att samtliga Allianspolitiker har i olika sammanhang förärat Mc Donalds både besök och reklam som kommit hamburgerkedjan väl till pass. Nåväl – vänskapliga relationer brukar också utmärka sig i tjänster som föder gentjänster. Ock det finns också de som fått jobb i riksdagen också.

Filippa Reinfeldt fick synas på ett brickunderlägg på alla McDonalds i Stockholmsområdet –  helt gratis. Ett av många oblyga exempel på hur tätt Moderaterna och McDonalds hänger ihop. Kom i det sammanhanget att tänka på varför upprörs moderaterna av ”Socialdemokraternas lotterier”. Här har ju Moderaterna, trots sitt uttalade ointresse, gynnat särintressen. Ock man gör det dessutom ganska oblygt.  Jag menar –  Socialdemokraternas lotterier har ju knappast belastat skattebetalarna. Samarbetsformerna utvecklas dock på ett djupare plan. Ulla Hamilton, moderat företagar- och arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad och Raymond Mankowitz, kommunikationsdirektör för McDonalds i Sverige, skrev en gemensam debattartikel i Dagens Nyheter om hur McDonalds och Moderaterna bekämpar arbetslösheten tillsammans. Mc Donalds tar således steget in i de politiska etablissemanget via Moderaterna.  Reklam ock politik = Mc Donald ock Moderaterna. Moderaternas ”Vi älskar människor” och McDonalds ”I’m lovin it” blir det allmänna kärleksbudskapet för väljarna, kanske redan år 2014. Vad tycker du som läser detta? 

POLITIKERNA SKALL INTE ALLIERA SIG MED FÖRETAGEN FÖR ATT FRÄMJA DERAS EGNA SÄRINTRESSEN. RÖSTA BORT ALLIANSEN SENAST 2014

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Välfärdsstatens uppgång och fall…… « BJÖRN ALVEBRAND

Välkommen att kommentera.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: