En titel som förpliktar men som misshandlas kommer att lämna ett dåligt avtryck i historien.


julgranJulhelgen rusar mot oss – för de flesta en tid för avkoppling, god mat och fina julklappar – som man i smyg byter ut i mellandagarna för de blev fel. Barnen får påhälsning av tomten – kanske pappa eller morfar och farfar – kanske avtal med ett RUT-företag så man dessutom kan dra av för halva kostnaden – jösses vad fiffigt man har ordnat det för sig. Kanske du – ”statsminister” Fredrik Reinfeldt – också ser dig föranleden att dra av halva kostnaden ett ”tomteavdrag” – jag skulle gärna kalla dig Fredrik – så ”familjärt” – som jag en gång kallade vår landsfader Tage med efternamnet Erlander mycket respektfullt  – minns du honom ”statsminister” Fredrik Reinfeldt? Uppriktigt – och ärligt ”statsminister” Fredrik Reinfeldt – lägger jag bara ner titlarna med mina vänner och alla de som jag respekterar då jag är av den gamla stammen medborgare som tycker att respekt för mina medmänniskor är och borde vara ett signum för ett respektfullt samhälle  – och jag tror dessutom att jag skulle ha svårt för att bli din vän efter allt det du – som ytterst ansvarig – genomfört gemensamt med dina kolportörer.

julbordJag – som så många andra – kommer att sätta mig vid ett dignade julbord. Jag – som så många andra – kommer att glädjas åt barnens längtande, tindrande ögon när de sneglar på det berg av julklappar som placerats traditionsenligt under en julgran som lyser och glittrar av allehanda kulörta dekorationer. Jag – som så många andra – kommer att umgås med familj, barn och vänner. Det kostar ”statsminister” Fredrik Reinfeldt – att bjuda till ibland – att förgylla tillvaron för sig själv och andra. Men vi tycker det är värt det för att – inte minst – glädja våra barn. Du glädjer inte 248.000 barn och deras föräldrar – du förringar dom istället som propaganda med vänsteringång.

images (22)Men – ”statsminister” Fredrik Reinfeldt – det som jag beskrivit ovan är bara en dröm för 248.000 barn till fattiga föräldrar i VÅRT LAND SVERIGE!!!!!!! Det är en dröm för alla de som du tvingat ut i fattigdom, tvingat upp till något så skamlöst som tiggeri hos kommunernas enheter för försörjningsstöd ”fattigvårdsdomstolar” vill jag hellre kalla dom därför att det är en skam för varje individ att ställa sig framför en – för dom vilt främmande – socialbidragshandläggare och öppet berätta hela sitt livs historia – sin ekonomiska status, allt för att tillfredsställa en obarmhärtig – i avseendet – socialtjänstlag. Att allers nådigt be om en allmosa så att man klarar sin vardagliga försörjning – hur man utöver det skall klara en fröjdefull jul också är en gåta ”statsminister” Fredrik Reinfeldt. Du har blivit känd som en siffertrixande ”statsminister” – en talang eller ett genetisk arv måhända. Men för alla de som med skam i kroppen tvingas att be om en allmosa av kommunen som den enda utvägen – har ingen som helst möjlighet att siffertrixa för då blir dom utkastade, skoningslöst – och kanske också åtalade för bedrägligt beteende och försök att tillskansa sig skattemedel obehörigt. Tänker i det avseende på myndigheternas luxuösa fester på just våra skatter – dom blir aldrig åtalade, möjligen åthutade av en näringsminister som själv ägnar sig åt sådana oegentligheter.

samhallsansvar (1)Men – ”statsminister” Fredrik Reinfeldt – barnen är inte dom enda som drabbats i det av systemskifte drabbat Sverige – även om de är viktiga, kanske viktigast, ja dom är faktiskt viktigast. Så finns det 400.000 arbetslösa människor som ivrigt och förväntansfullt – likt barnen inför julens höjdpunkt med öppnandet av alla julklappar – så väntar alla dessa på när du ”statsminister” Fredrik Reinfeldt skall uppfylla din ambition ”full sysselsättning” och börja ta ditt samhällsansvar. Jo jag vet! Vi lider av en konjukturnedgång på grund av den ekonomiska kris som vissa länder inom den europagemenskap vi skall hylla i alla avseenden. Länder som inte förstått att föra en ekonomisk rationell och verklighetsbaserad ekonomisk politik. Den drabbar oss också – som det exportberoende land vi är. Men den ekonomiska politik som din ”finansminister” Anders Borg bedriver och en ekonomisk politik som du självklart – som den nyliberal du är – ansluter dig till – gynnar redan gynnade företag och banker. Detta samtidigt som vi har en arbetslöshet – massarbetslöshet som du också förnekar – av 8% och växande. Då gynnar du företag och banker istället för att gynna utbildning av unga människor och konsumtion inom landet. Vi har en av Europas högsta andel av långtidsarbetslösa – jag vet –  jag talar för döva öron – dina till synes döva öron lyssnar hellre på en av dina kolportörer på arbetsmarknadsdepartementet som vill hävda en motsats – hur man kan se motsatser som gynnsamma då långtidsarbetslösheten vuxit under din tid – ökat från 30% till idag med över 70% – siffertrixandet återigen – eller snarare lögner för lögnen gagnar dig så länge väljarna tror på dig.Men lögner tenderar bli avslöjade, om inte nu så senare. Slavlägret Fas3 – vad tycker du om det ”statsminister” Fredrik Reinfeldt? Jo, jag vet – det är bättre med ”pysselsättning” än ett rejält arbete ledaretrots att många av de som befinner sig i Fas3 genomför rejäla dagsverken UTAN LÖN. Del av den lönen som alla dessa skulle behöva – särskilt nu i juletid – går till andra som välvilligt och ödmjukt ställer upp för alla de arbetslösa!!!! Har du hört talas om Ivan Daza? Hans julbord kommer med all säkerhet – liksom ditt eget – att digna av alla de godsaker som jag och alla andra skattebetalare tvingats att betala för. Anordnarbidraget är uppe i hiskeliga 2 miljarder nu – och hur många av de som befinner sig i Fas3 har fått varaktiga anställningar? Det är inte svårt att tala i termer av slöseri – både vad gäller pengar såväl som slöseri med människors potential. Fas3 inhyser 33.000 potentiella arbetssökande som inget hellre vill än att uppfylla det krav på ”frihet” som du ”statsminister” Fredrik Reinfeldt ofta brukar tala om i samband med din ”misslyckade arbetslinje”  Var är din insikt? Vad finns självkritiken? I vilken värld lever du? Inte i den värld som alla fattiga barn befinner sig i! Inte heller lever du i den värld där de arbetslösa lever under knappa förhållanden efter att ännu en av dina kolportörer misshandlat alla de socialförsäkringar som var ägnad åt att kunna överleva under en sjukdomsperiod, eller överleva mellan två arbeten.

En av mina Facebook vänner beskriver – i mitt tycke – alldeles utmärkt hur han och många ser på den verklighet som du ”statsminister” Fredrik Reinfeldt har skygglappar mot – eller kanske bara skyggar för. Förlåt mig Tomas om jag redigerar din text lite – men andemeningen hoppas jag finns där ändå;

Fattigt barnDenna jul är inte som en jul som förr i tiden. Många barn gråter denna jul. Dom ingen julfrid får.
Det är inte barnen som är fattiga – det är jultomten ”Reinsvält” som gjort deras föräldrar fattiga och dom gråter när dom lagt sina ägodelar i livet – för att göra  julafton den 24:e så lycklig för sina barn.
Det har – uppenbarligen – alltid funnits pengar till vapen o krig, krigsindustrin blomstrar. Bilar o flygresor är inget för vanligt folk, inte ett tåg går i tid – 200 avgångar inställda.

Våra skattepengar äts upp av statliga myndigheters ohemula festande på löpande band.
Det var därför man sänkte krogmomsen…

Många barn år 2012 lever som på 30-talet.
Utan mat o varma kläder.
Mössa i hand o Reinsvält vår ”fuhrer” har sagt att man skall tigga av släkt o vänner.
Härom dagen ville Moderaterna förbjuda tiggeri i stor skala.

Moderaterna vill gärna ha med oss i krig o sälja vapen.
Då flyr fler till Sverige.
Fler i arbetskraftsinvandring för att slippa kollektivavtal, fler kommer till Sverige för att utnyttja näst intill allt gratis , hyrorna  skall höjas i andra hand. Fri hyres sättning.
De som redan bor  i Sverige skall inte ha råd att få ett boende.

Man iscensätter terrorister lite här o var o i vår värld för att senare ge skulden till andra. För att sedan kunna sälja ännu fler vapen o tro att de  får medborgarnas sympati.
Även när det gäller övervakningssystem. Mer övervakning av folket, mer lagar röstas i genom.
Sverige är skyldiga som en stat till hörande USA, Sverige den 51:a delstaten. Israelkramaren Sverige – precis som USA.

På 30-talet härjade nazisterna. Idag sionisterna.

Nu skall det byggas Drönare.
Grekland köpte mitt under ”krisen” för miljardstöd hundratals stridsvagnar. Dom fick även stridsvagnar av USA. helt gratis.
Vi känner igen stöveltrampen o dom kallar sej gärna liberala men vill ha makt o övervakning likt Hitllers Gestapo. Nästintill diktatur. FRA införs och IPRED ville dom ha o andra lagar för övervakning av oss medborgare.
Det är i dag högre straff för att ladda ner en film o sprida via nätet än det är att våldta och misshandla andra människor och djur.
EU fick fredspris för vad? För att dom köper fler vapen o sänder dessa till länder i krig som man själva iscensatt o skyllde på o gav skulden. Skulden kommer att öka då hänsynslösa politiker har makten o länderna kommer haverera fort när dom köper fler vapen o övervakningssstem.

Lönerna sänks, arbetskraftsinvandring, Fas3, BIDRAG ut o in till dom som redan har. DRA av för bartendern, snart ser vi de sjukas barn putsa skor åt de besuttna på gator o torg.
Hyrorna stiger för att försvåra det ännu mer för ungdomar som skall vill ha en lägenheter – nu i andra hand.

Politikerna våra oavsett partifärg är mutkolvar utan skam och moral. Dom skickas fram efter att ha suttit i tomtens knä dvs deras bästa kompis rikskapitalisterna.
Politikerna själva går det ingen nöd på – aktier o fonder i olja o vapen samt övervakningssystem.
Höjda arvoden titt som tätt.

Många barn i Sverige skulle i alla fall haft ett minne kvar i livet, EN jul framför en varm brasa i ett hem. Som deras fattiga föräldrar kunde haft.

God jul till ALLA / TOMAS HANSSON

God jul också till dig Tomas!

alla-era-pengar (1)Man kan säkert diskutera detaljerat mycket av de som Tomas skriver – men det förtar inte den helhet som vi människor uppfattar våra politikers dåliga insikt och ansvar för landets medborgare. Den insikten saknar du ”statsminister” Fredrik Reinfeldt tillika en stor andel av dina medlöpare och kolportörer i den allians som du var med att skapa. Du säger dig träffa många människor i landet – allt från barn till nattarbetare och arbetslösa. Du säger också att alla dessa är tacksamma för att du och dina medlöpare nu gett alla dessa – som du träffar – ett hopp för framtiden. Vilka träffar du? Och hur kommer det sig att två av varandra oberoende politiska motståndare – som bägge reser runt i landet och träffar samma människor ger två diametrala bilder av verkligheten. Vem och vilka träffar du ”statsminister” Fredrik Reinfeldt?

Titlar är det inte mycket bevänt med om man inte lever upp till den innebörd som titeln beskriver. Själv tänker jag inte ta ifrån dig din titel – den kommer förhoppningsvis svenska folket att rycka av dig 2014 och då är du ”bara” en Fredrik Reinfeldt. Själv skulle jag inget hellre önska än att ge alla dessa 248.000 barn en minnesvärd julhelg – men jag kan inte för jag är ”bara” sjökapten – en titel som jag, i den mån titeln någonsin haft en betydelse, burit med stolthet under hela min profession och gjort allt för att göra mig förtjänt av den.  Kommer du att kunna säga samma sak i ditt eftermäle?

Följande inlägg
Lämna en kommentar

7 kommentarer

  1. Oj, så förbaskat bra skrivet, jag delar på Facebook…..

    Gilla

    Svara
  2. Tack så mycket för en intressant text

    Gilla

    Svara
    • Tack Robert!

      Uppskattar all fin support – det visar mig att det finns människor därute som som tror på något bättre än det jag beskriver.
      Önskar dig och din familj en glad och fröjdefull Jul

      MVH
      Björn Alvebrand / SAP Solna

      Gilla

      Svara
  3. Lasse Wester

     /  21 december, 2012

    Tack Björn för din verklighetsbeskrivning, skrämmande och ofattbart men sant,
    Mycket tänkvärt,
    Reinfeldt har ett passande efternamn, Rein betyder tygla och feldt på engelska felt kände,
    Många har känt av hans tyglar länge nog nu, dags för någon annan att styra.

    Önskar dig en riktig God Jul

    Gilla

    Svara
    • Hej Lasse!

      Tack för dina vänliga ord – ord som värmer mig i allt elände vi ser därute.

      Men trots detta vill jag önska dig en God och fröjdefull julhelg och återigen stort tack för dina ord

      MVH
      Björn

      Gilla

      Svara
  4. Tack själv för positiv reaktion.

    Jag önskar också dig en fröjdefull julhelg – fast lova mig – skänk en tanke till alla de barn som lider under fattigdomens ok i det av högern skapade samhälle. Det är det minsta vi kan göra fast jag vet att vi skulle – om vi kunde – göra så mycket mer.

    Gilla

    Svara

Välkommen att kommentera.

