Pseudodebatten om rättigheten att få ta sig en ”bläcka” till sjöss åter i gång.


trångtDebatten och kritiken mot sjöfyllerilagen är åter under uppsegling – aktualiseras ju närmare båtsäsongen vi kommer. Inleder gör Gustav Andersson (C), miljö- och skärgårdslandstingsråd i Stockholms landsting som menar att man inte sett verkligheten när lagen infördes 2010. Han menar – i ett öppet brev riktad till statsminister Reinfeldt gemensamt med ett flertal i sammanhanget tunga personer – att  lagen har bestående negativa effekter för regioner, näringsliv och människor för vilka båten fyller en viktig funktion i vardag och fritid. En av de som skrivit under denna skrivelse är en bekant till mig som jag dessutom arbetat med och som jag har stor respekt för. Det är därför mycket förvånande för mig att han ansluter sig till denna skrivelse – särskilt som han haft en mycket tung position inom den sjöfarts-myndighet han varit verksam i under många år.

på grundJag tänker inte gå in på deras motiveringar utan konstaterar bara att de som för en liberal alkoholdebatt hittar alltid uppgifter – sakliga eller osakliga – för sina argument. Men att den nya skärpta lagstiftningen också tjänar som en preventiv åtgärd finner jag inte i motiveringarna alls. Lagen ger inte bara sjöpolisen ett verktyg att lagföra sjöfyllerister, som äventyrar sina och andras säkerhet till sjöss – den har också en förebyggande effekt. Folk tänker efter innan de dricker och kör båt – polisen uppger att det märks att människor inte vågar chansa som tidigare. Svenska Livräddningssällskapet (SLS) publicerar en ny undersökning som går helt emot den bild som bland annat artisterna försökt visa upp om att sjöfyllerilagen är oönskad och krånglig. Enligt denna undersökning – som under 2012 genomförts bland 1 500 personer i åldern 19-70 år – anser åtta av tio svenskar att det är lika omdömeslöst att köra båt med alkohol i blodet som att köra bil onykter. Det är i högre grad kvinnor och äldre som anser detta. Endast 31 procent av de som äger en motorbåt tycker att det är mer omdömeslöst att köra bil med alkohol i blodet än att köra båt. Samtidigt visar en annan undersökning från Trygg-Hansa att en femte del – 21 procent – oroar sig för onyktra båtförare. Det är därmed det tredje största orosmolnet på båten. Därutöver anser även Transportstyrelsen att de argument emot skärpta regler i sjöfyllerilagen som presenteras av alla dessa kändisar är felaktiga.

triviaLagen omfattar såväl motor- som segelbåt med en längd lika med eller större än tio meter och som går långsammare än 15 knop. Det har uttryckts kritik också mot att sjöpolisen  eller kustbevakningen har rätt att undersöka nykterheten hos samtliga ombordvarande. Enligt Sjöfartsverket – som nu ingår i Transportstyrelsen som myndighet – krävs ingen formell behörighet för fritidsbåt med mått både under 12 meters längd och 4 meters bredd. För att framföra en sådan båt behöver ingen ombord ha någon formell behörighet eller kvalifikation så länge båten är svensk, oavsett om den framförs på svenskt eller internationellt vatten. Om fritidsbåten är större än 12 meter långt och 4 meter brett (båda måtten inräknade) definieras det i stället som fritidsskepp. Då krävs att den ansvariga ombord innehar lägst kustskepparintyg. Någon övre storleksgräns anges inte, men enligt lagen ska varje fartyg vara bemannat på ett betryggande sätt. Det kan innebära andra och högre krav beroende på fartygets storlek och verksamhetsområde. För fritidsbåtar finns det ingen klar definition på vem som är befälhavare. Det är dock naturligt att betrakta ägaren, hyresmannen eller lånaren av fritidsbåten som ansvarig befälhavare om han eller hon är ombord. I annat fall är föraren att betrakta som befälhavare. Befälhavaren ansvarar för att båten är sjövärdig och att den framförs på ett sätt som är förenligt med gott sjömanskap.  Ett tämligen enkelt sätt är att göra om dessa definitioner anpassade till sjöfyllerilagens omfattning – det vill säga fritidsbåt med en längd av lika med eller större än 10 meter skall det krävas en formell behörighet. Jag har själv arbetat som lärare i navigation och sett nyanlända elever med lång praktisk erfarenhet men med allehanda blandade kunskaper i navigation som alla haft det utmärkande draget av att vara felaktiga. Jag har dessutom – under mina 40 år inom handelssjöfarten – arbetat både som styrman och befälhavare i skärgårdstrafiken. De allra flesta – inom fritidsbåttrafiken sköter sig väl men de finns också de som på flagranta sätt visar att kunskap  saknas och dessa utgör inte bara en fara för sig själva utan också för den omgivande sjötrafiken.

sjöfyllaAlkoholförtäring i samband med bilkörning har varit reglerad i lag sedan 1900 talets begynnelse. Att sjö- och fritidsbåtstrafiken skulle med de motiveringar och argument som framförs i debatten – vara undantagen är bara trams. Antalet fritidsbåtar växer dessutom för vart år så det finns synnerliga skäl till denna uppstramning som nu skett. Argument som att sjökrogarnas existens skulle vara hotad blir till en pseudodebatt utan relevans i sammanhanget. Jag är benägen att hålla med de som ser denna debatt föras av ett gäng  halvalkoholiserade gubbar i kändissvängen. På sjön skall man ha det trevligt med eller utan alkohol – det handlar bara om att göra kloka prioriteringar.

Annonser
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Glädjande att så gott som hela båt-sverige rest sig mot denna resurs-slösande moral-lag.

    Gilla

    Svara
    • Ola Ljungberg
      Jag förstår att du talar i egen sak och kanske du själv är drabbad – det vet jag inget om. För mig och många andra är det inget annat än en pseudodebatt.

      MVH/Björn Alvebrand

      Gilla

      Svara
  2. Hans B

     /  6 mars, 2013

    Feodalherrarna vill ha egna gräddfiler! Jag ska även påminna dej Neonaffären som debatterades i Riksdan igår.Borg och Reinfelth var inte närvarande och då blev det Peter Norman som svarade att han inte var med när äffären gjordes upp.Mönstret upprepar sig!Tiga eller gömma sig!Mvh.

    Gilla

    Svara
    • Hej Hans!
      Ja jag såg eländet och om man trodde att man skulle bli något klokare så försvann den känslan tämligen omgående. Finansmarknadsminister är – som titeln anger – en av de som borde vara involverad och dessutom haft en god insyn i denna affär. Men samtliga avsäger sig ansvar och jag hoppas innerligt att denna skandalaffär inte faller i glömska. Den måste upp till ytan.

      MVH/Björn

      Gilla

      Svara

Välkommen att kommentera.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: