En midsommarhälsning till alla mina trogna läsare!


midsommar2_800x600_11106737_95398506Idag – mina vänner – firar vi midsommar en för många efterlängtad helg då vi träffar släkt och vänner och firar tillsammans med dom. Många brukar säga att midsommar är årets största högtid i knapp konkurrens med julen. Det må vara hur som helst med det- midsommar är just midsommar och julen har sin egen charm.

Den urgamla midsommartraditionen började redan på Vikingatiden då man ville fira midsommaren. Man firade att det var den längsta dagen på året. Midsommar är en högtid som firas kring sommarsolståndet. Även om ursprunget till midsommar är förkristet, har kyrkan valt att fira Johannes Döparens födelse vid samma tidpunkt. Idag firas midsommar i Sverige – utan förkristna tecken – med dans kring midsommarstången – borden fyllda med allehanda sill, nubbe och naturligtvis årets första färskpotatis – något som hör till. Grillarna tänds upp och fläskkarrén slängs på – väl marinerad.

För alla er som väljer en nykter midsommar – och för att inte missa den glädje som berusningen ger tillägnar jag den onyktres nubbevisa och den sjungs med ”helan går”;

Hea gå
Schu hoffa hoffa lalla ej
Hea gå
Schu hoffa hoffa ej äså inni
hea ha älla inna halla ha
Hea gå schu hoffa hoffa hej!!

Men – det finns också tråkigheter förbundna med helgen. Det finns barn som inte ser tiden an med den glädje man skulle önska – barn ogillar berusade föräldrar därför önskar jag att vi alla tänker på barnen – och turligt nog – det gör de allra flesta av oss. Jag tycker också vi skall skänka en tanke till alla de barn som lever under extrem avsaknad av den glädje och förväntan som midsommar och den sommar som väntar ger upphov till men som inte förunnas alla. Många barn vars föräldrar inte har råd – på grund av arbetslöshet eller andra omständigheter som man inte råder över – får tillbringa sin sommar – ofta ensamma – kvar i sina förorter.

Vi skänker också en tanke till alla de Kommunals medlemmar som tvingats inleda sin midsommar med att strejka för sina rättigheter med hopp om att arbetsgivarna skall förstå den orimliga situation busschaufförerna tvingas arbeta under. Någon gång tar det stopp och tyvärr är strejkvapnet den yttersta åtgärden för att arbetsgivarna skall förstå allvaret. Strejker drabbar också tredje man – vilket är ytterst beklagligt – men mot bakgrund av anledningen till strejken tror jag många hjälper till för att busschaufförerna slutligen skall få sin arbetssituation förbättrad – det förbättrar inte bara för chaufförerna utan också i hög grad för alla resenärer.

Ock med det vill jag önska alla mina läsare en välförtjänt – varm och solig och glad midsommarhelg var helst ni befinner er – med den nu inledande midsommaraftonen och tillägnar er följande snapsvisa eller öl-visa om man så önskar och melodin är den gamla ”flottarkärlek”;

Jag var full en gång för länge se´n
på knäna kröp jag hem
varje dike var för mig ett vilohem.
i varje hörn och varje vrå
hade jag en liten vän
ifrån renat upp till nittosex procent

Jag var full en gång för länge se´n
på knäna kröp jag hem
och i sällskap hade jag en elefant.
elefanten spruta vatten
och jag trodde det var öl
sedan dess har alla kallat mig
för knöl – MERA ÖL.

GLAD MIDSOMMAR ALLA! GLAD MIDSOMMAR

Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. T Lindholm

     /  21 juni, 2013

    Vad sägs?
    Fader Alkohol, du som är i dunken, helgade vare din Promille. Tillkommer ditt rus. Ske din vilja så som i hjärnan, så som i benen. Vår dagliga Grogg, giv oss idag och förlåt oss våra nyktra stunder , trots att vi inte förlåter dom som sålt oss Mäsk. Låt oss inte ha långa bakfyllor, och fräls oss från delirium, ty fyllan är din och promillen och groggen i evighet.
    AMEN
    Glad Midsommar.

    Gilla

    Svara
    • Ha ha ha den var sagolikt bra Lindholm – du gjorde min dag 😀 verkligen.

      Önskar dig också en glad middsommar

      MVH/Björn Alvebrand

      Gilla

      Svara
  2. Glad midsommar!

    Gilla

    Svara
  3. Hans B

     /  20 juni, 2013

    HeJ! Det här med Midsommar och snaps får mej att tänka på att KD sålde Vin och sprit och Absolut till Pernod för att kunna göra nya skattesänkningar 2008! Jag önskar dig Björn och din familj en Trevlig Midsommar! Hälsn. Hans B.

    Gilla

    Svara
    • Hej Hans!

      Ja inte att förglömma ännu en idiotiskt försäljning av alla övriga märkliga försäljningar. I Stockholm har ju moderaterna kommit till insikt – jo det är sant – trots att det är svårt att förstå – men överstepräst Sten Nordin har fått kalla fötter och numer stoppat all försäljning av kommunal verksamhet – vilket renderade ”rikspajasen” – förlåt uttrycket – Kent Persson att insiktsfullt kommentera beslutet med att det kan vara en anledning till att man tappat så mycket i opinion den senaste tiden. Ja – när skall man sluta förvåna sig?

      Önskar också dig Hans med familj en trevlig midsommar

      MVH/Björn

      Gilla

      Svara

Välkommen att kommentera.

