Jag önskar alla en god jul


På balkongenJag vill passa på att redan nu tacka alla mina kära läsare som givit mig så mycket inspiration genom era kommentarer och åsikter -ni är och förblir ovärderliga. Och alla ni nära 450 stycken till antalet som följer min blogg ständigt vill jag självklart rikta det allra största tacket till – det är ni som gör min blogg levande. Utan er hade det varit mindre roligt att skriva – STORT TACK!

Julen – brukar vi säga är barnens högtid. Och visst är det så. Att se barns tindrande ögon – längtansfullt pillande på julklapparna under granen – kanske, kanske får jag det jag önskat mest av allt. Men……………det är inte alla barn som får uppleva den känslan. Många barn – allt för många – inser att föräldrarnas knappa ekonomi inte räcker till särskilt mycket extravagans och allra minst till julklappar. Att fira jul med julmat och julklappar till barnen har för en växande skara Fattigablivit en omöjlig lyx. Om pengarna har svårt att räcka till under det övriga året så blir det tyvärr inte bättre inför jul. Men – säger vän av ordning urskuldande – ”det finns ju andra organisationer som fångar upp alla de med knappa ekonomiska förhållanden!” Visst – Röda Korset, Rädda Barnen eller Frälsningsarmen gör vad de kan för att i någon mån glädja de barn som förväntansfullt önskar sig ett par skor eller en bättre vinterjacka – kanske någon liten leksak också – om Tomten är god. Barnen har förväntningar oavsett vilka ekonomiska förutsättningar föräldrarna har – förväntningar som marknaden välvilligt ”triggar” till näst intill ett explosivt crescendo då julen närmar sig. Så här skriver en representant för Frälsningsarmen – den nya välfärdsorganisationen i Reinfeldts Sverige;

Pojken kom med sin mamma och pappa för att hämta en julgåva på
Frälsningsarméns rådgivningsbyrå. Vi hade samlat in massor av julklappar men det är svårt med alla olika åldrar på barnen som ska få klapparna. Just den här dagen hade vi svårt med klappar till pojkar i just hans ålder. Den som delade ut julklapparna sa detta, och pojkens min när han förstod att han inte skulle få en julklapp var av sorg, genuin sorg. Han visste att om han inte fick en julklapp av Frälsningsarmén så blev det ingen alls. Då ringer det på dörren och in kommer en dam med två kassar fulla med julklappar, prydligt märkta och där fanns flera för pojkar som honom. Han fick sin julklapp, ja han fick faktiskt två! Jag är så oerhört glad att jag fick se pojkens min förvandlas från bottenlös sorg till total glädje denna vardagsförmiddag i juletid!

Är det långt till brytpunktenNär jag läser ovanstående citat påminns jag – med illa dold ilska, inte förvåning – om ett uttalande av en känd moderat riksdagsledamot hur svårt det är att klara sig på 60 000 kronor i månaden när man bor i Stockholm som ett argument för en höjning av brytpunkten av den statliga skatten. 60 000 kronor i månaden tycks vara den nya nivån på ett existensminimum enligt alla de som brann för att förgylla tillvaron för de med så låga inkomster som 37 000 kronor i månaden – nu förlorade man den åtgärden och naturligtvis kommer hela jorden nu gå under – åtminstone om man får tro på alla de moderata riksdagspolitiker som med sorg i blicken förkunnade hur orättvist detta var. TV och tidningar matar oss med ”hemma hos reportage” i god tid före julhelgen hur överklassen själva bakar och donar tillsammans med sina barn – fjärran från den verklighet som dessvärre finns men som göms för att inte störa julefriden. Trygga i förvissning om att den nästa som knackar på deras julkransbehängda ytterdörr knappast är Kronofogden med uppdrag ”vräkning” – eller på kanslisvenska – avhysning av familjen på dagens agenda. Men – vad fan – överdriver jag inte nu? Inte kan det väl vara så jävligt! Barnfattigdom finns ju inte – propaganda med vänsteringång sa landets högsta ansvarig. Och jobbskatteavdragen har ju gett de med sämst inkomster ett rejält lyft – så vad klagar vi på. Lite arbetslöshet får vi väl tåla när 200 000 egentligen fått jobb! Sverige är på rätt väg säger man med eftertryck som om det inte riktigt tror på sig själva.

god-jul-reinfeldt-och-alliansen1Vad borde tomten göra åt detta? Jo kanske såsom bilden här intill illustrerar. Varför inte göra lika dant som högern gör mot en tredjedel av befolkningen – man skiter i (på dom) och alla utsatta i samhället. Man har skapat ett samhälle i oro utan framtidsutsikter. Man ser inte den verklighet som breder ut sig på samhällskroppen. Man bryr sig inte om alla de barn som lider och lever i skam för något dom aldrig frågat efter. Man tycks leva efter devisen ”marknaden ordnar allt”. Men trots Reinfedts ambitioner att rasera hela den välfärd som Sverige varit unik och respekterad för – trots högerns ambitioner att gynna de besuttna och klämma åt de icke besuttna så vill jag önska både Reinfeldt och alla hans kolportörer en god och fröjdefull jul med en förhoppning om att man riktar en tanke – mellan tuggorna och juleakvaviten – till alla de som drabbats av dina politiska åtgärder och som knappast sitter vid det dignande julbord jobbskatteavdragen betalat. Vanligt folk avstod från den lilla skärv de hade till livets nödtorft. Det är det som är skillnaden mellan de besuttnas egoism och ha-beteende och folkets solidariska dela-med-sig-vilja. Det är skillnaden mellan en jag-centrerad världsuppfattning och en solidarisk sådan.

Nästa år är det valår – ett valår som är extra viktigt då det dels är ett EU-val och därefter ett riksdagsval. Riksdagsvalet kan komma att bli en rysare för oss alla som vill bryta borgerlighetens två mandatperioder. Men det handlar inte bara om det utan också att minska Sverigedemokraternas inflytande på den politiska taburetten. Det är därför viktigt att inte bara bemöta Sverigedemokraternas argument SD samhälleutan också tala om vad det är vi själva vill uppnå. Under året har vi sett hur välfärden urholkas i allt större utsträckning – vi läser att sjukvården är idag den sämsta i hela norden, skolresultaten dalar i Björklunds flumskola och arbetslösheten ligger på oroande höga nivåer – dock ej att betrakta som massarbetslöshet den inträffar endast vid 3% – bara så ni vet. Långtidsarbetslösheten växer och ungdomar har svårt att få fäste på en arbetsmarknad som blir allt mer konkurrensutsatt av – ironiskt nog – den av högern så omhuldade arbetsmarknadsåtgärden Fas3 eller sysselsättningsfasen – för att inte nämna alla asiater, polacker och rumäner som bjuds in för att jobba för en spottstyver jämfört med vad som är avtalsmässiga villkor – jag borde kanske säga att jag har inget emot att bristyrken tillsätts av EU-medborgare – dock skall det vara på samma villkor som råder på den svenska arbetsmarknaden i överenskommelse mellan arbetsgivare och löntagare. På bostadsmarknaden råder det en obalans mellan hyres- och bostadsrätter som slår hårt mot framförallt ungdomar, studenter och inte minst alla de som drabbats av borgerlighetens slakt av våra politikerpensiontrygghetsförsäkringar. Pensionerna måste återställas så de uppfyller den överenskommelse som borgerligheten själva var med att skriva under på.  Skövlingen av våra allmänna medel – skatter – som riskkapitalisterna välvilligt knaprar i sig av är ytterligare åtgärder som kräver ett stopp. Det kommer givetvis bli ett mangrant jobb för en ny – förhoppningsvis en rödgrön – regering nästa mandatperiod. Aldrig någonsin har borgerligheten lyckats med konststycket att sitta två mandatperioder – därför kommer det bli än svårare att reparera det som de – med målmedveten ambition – lyckats förstöra. Blockpolitiken måste upphöra och ersättas med blocköverskridande överenskommelser vad avser energi- och skolpolitiken. Utrikespolitiken måste återgå till att vara alliansfri inte så som Moderaterna förberett den för att gå i USA:s ledband. Vår utrikespolitik blir bäst om vi kan stå alliansfria. Vi måste också skapa ett globalt förtroende avseende vår miljöpolitik samt vara drivande inom EU i dessa frågor. Miljöpolitiken har lidit svåra förluster under Alliansens två mandatperioder – detta måste det bli en ändring på.

Tomten blir rånadMen just nu stundar en av våra största högtider – jul och nyår – för de allra flesta ett välkommet avbrott då vi kan umgås med familj och vänner eller bara slappa och må gott. Men det är inte alla förunnat. Jag tänker på alla de drygt 400 000 arbetslösa som kommer att välkomna ett nytt år i arbetslöshet. Jag tänker – kanske mest – på alla barn vars föräldrar sett sin tillvaro sönderslagen av arbetslöshet och kraftigt försämrade socialförsäkringar och som tvingas till förnedrande tiggeri hos kommunernas enheter för försörjningsstöd. Dessa barn – vars föräldrar lider av ekonomisk oro – förväntar sig inga julklappar i likhet med vad barnen i Danderyd, Lidingö eller Vellinge gör – alla moderat styrda kommuner. Jag tänker också på alla de flyktingar och deras barn – inte bara de som befinner sig i Sverige utan i alla krisdrabbade länder som tvingas fly från allt för att överhuvudtaget överleva – och det minsta dessa barn längtar efter är nog julklappar – snarare en trygg tillvaro med lek och stoj utan oro. Jag tycker också synd om alla rasister som tvingas åse – mot sin vilja – hur våra invandrare firar den genuint – och för Sverige – exklusiva julehögtiden. Livet är grymt – sa grisen! Men vi skall inte misströsta – det finns trots allt ljuspunkter även om de kraftigt minskar med denna regering.

Sist men inte minst kommer jag att vara aningen oberäkneligt intermittent i mitt bloggande då jag har mycket att göra i övrigt. Varför jag redan nu önskar alla er från mig en;

God jul

Och vi ses snart igen!

Bjuder här på våra partiledares jultal;

Stefan Löfvén Socialdemokraterna;

Jonas Sjöstedt Vänsterpartiet;

Gustaf Fridolin Miljöpartiet.

Och de som önskar se den framtida oppositionens jultal:

Jag tänkte börja med att ljuga lite för er. Jimmie Åkesson Sverigedemokraterna

Jag var sju år första gången som jag blev kär. Jan Björklund Folkpartiet

Kära vänner vi firar bara jul en gång om året. Göran Hägglund Kristdemokraterna

Utanför mataffären där jag precis handlat julmaten. Annie Lööf Centerpartiet

Och så till slut mannen som valde att tala om mörkret. Fredrik Reinfeldt Moderaterna.

Lämna en kommentar

8 kommentarer

  1. Viveka

     /  20 december, 2013

    God jul och passar samtidigt på att tack för dej för din välskrivna bloggande blogg. Ha det gott och var rädd om dej. Kram.
    Viveka

    Gilla

    Svara
  2. God jul!

    Gilla

    Svara
  3. Hans B

     /  18 december, 2013

    Hej!För mer än 8 år sen skickade vi via Hoppets stjärna julpaket till Baltikum.I år har det samlats in paket till fattiga i Sverige och kön till soppköken blir längre och längre och uteliggarna flera.Jag ser ju alla som medmänniskor och hoppas att alla ska ha det bra men det går inte med nuvarande politik.Vi vet ju vad Reinfeldt sa i sitt första tal som statsminister om utanförskap men jag undrar om kanske bara gällde hans egen inre krets!Ha en trevlig Jul och Gott Nytt År!Hälsningar.Hans Bodin.

    Gilla

    Svara
    • Hej Hans!

      Jag blir alltid så glad när jag ser och hör människor som – inte bara säger att de ser alla de som är utslagna av olika anledningar så som uteliggarna, de som råkat i klorna på drogeländet, fattigdomen som sprids allt mer – som verkligen ser alla de som sina medmänniskor. För det är ju precis det som det handlar om. Att hjälpa och stötta istället för att stjälpa och avfärda. Vi är ju bara människor – en del svaga, en del starka men fortfarande är vi människor. Jag beundrar verkligen alla som på olika sätt försöker mildra andras problem – det visar var hjärtat hör hemma i verkligheten.

      Dessvärre har denna högerpolitik förvärrat för alla de som råkat illa ut i livet och gjort det så mycket svårare för alla de som vill och kan hjälpa till att mildra effekterna. Ännu idag kan jag se den bild jag fick av fattigdomen i Filippinerna för mer än 40 år sedan när man förgyllde tillvaron för ett enda litet barn som tiggde en slant – inte för sig själv utan för sin familjs möjlighet att få ett mål mat. När man gav en en slant omringades man av ett 20-tal andra barn med framsträckta händer – med smutsiga slitna kläder de allra flesta hade inte ens ett par skor på sina fötter – som ville ha en slant av samma anledning. Jag minns fortfarande blicken i deras ögon – sorg och förtvivlan som etsades fast i mitt minne – när jag tvingades vifta bort dom för de jag inte hade mer pengar. Det var inte bara hjärtslitande de gav mig en skamkänsla som jag lever med ännu idag. I detta ögonblick – oförglömligt – trängde tårarna på – jag som hade det gott ställt kunde inte jämföra mig med dom, inte hjälpa dom – det var en svår upplevelse. Jag hatar fattigdom och jag avskyr högerpolitik som endast utgår från devisen att förgylla sin egen tillvaro med olika politiska åtgärder. Dom är på god väg att skapa samma fattigdom och elände i ett rikt land som Sverige också allt för några hundralappar i mutor för att få tillstånd att genomföra en destruktiv politik som skadar andra.

      Hans jag vill särskilt tacka dig för alla kloka kommentarer du välsignat min blogg med under det snart gångna året och önska dig en god och fröjdefull Jul och ett Gott Nytt År med hopp om att du fortsätter kommentera även nästa år.

      MVH//Björn

      Gilla

      Svara
  4. lasse

     /  17 december, 2013

    Lyssna av en händelse i förbifarten på Björklunds tal . Flummigt om du frågar mig
    God jul själv om vi inte hörs mer innan Keep up the god worke 🙂 mvh…..

    Gilla

    Svara
    • Tack Lasse

      Jo då vi kommer att höras vidare om inte förr så inför det nya året då kommer jag gå hårt åt både Björklund och hans flams och flum men också de övriga kolportörerna skall få sitt. Nu gäller det att vinna val.

      Skickar en särskild julhälsning till dig och grabben.

      MVH//Björn

      Gilla

      Svara

Välkommen att kommentera.

