Stöveltrampen ekar ånyo i Europa!


val eup14Valresultatet i EUP14 blev denna gång högre än någonsin tidigare och ökade med 5% jämfört med valet 2009. Några partier skrällde – och det kanske mest överraskande var Feministisk Initiativ som lyckades ta sig in med ett mandat. Miljöpartiet som gjorde ett rekordval som i allt väsentligt visar på att väljarna verkligen vill att miljöfrågorna intar en central roll i politiken – miljöfrågorna är dessutom gränslösa.  Att miljöpartiet fått ett sådant genomslag i valet är en direkt käftsmäll för alla de andra partierna som underprioriterat frågorna i varierande grad. Mitt eget parti – Socialdemokraterna – behåller sina mandat i parlamentet. Detta är trots allt en liten besvikelse eftersom mobiliseringen varit enorm inför detta val och det fanns en förhoppning att öka våra mandat. Socialdemokraterna har nu att analysera varför vi inte gick fram bättre i EUP14 valet utan står och stampar på samma fläck som tidigare. Att miljö- och de feministiska frågorna måste få en betydligt mer framträdande roll i riksdagsvalet vid sidan av de frågor som rör jobben, ekonomin och välfärden står klart redan nu. Priset för att locka mittenväljare från varandra mellan de största partierna – S och M – har fått ett pris. Socialdemokraterna går inte fram och Moderaterna backar rejält. Det är partierna på ytterkanterna som lyckats bättre vilket särskilt mitt parti måste ta hänsyn till genom att vara lite mer yviga i politiken. Glädjande dock – avseende dessa två frågor som bar fram både Miljöpartiet och Feministisk Initiativ – är att det inte tycks ha skett på bekostnad av Socialdemokraterna. Vänsterpartiet ökar marginellt jämfört med 2009 och behåller sitt mandat. Inte heller de tycks ha drabbats av Feministisk Initiativs framgångar avseende kvinnofrågorna som hos Vänsterpartiet intar en central roll på deras politiska agenda jämte vinster i välfärden. Sverigedemokraterna befäster sin – i opinionen påvisade mätresultat – och är det parti som ökat mest i valet med 6.5% jämfört med valet 2009 då de inte lyckades med sina 3.3% erövra en plats i parlamentet – nu får de 2 mandat i parlamentet. Stöveltrampen ute i Europa ekar på ett påtagligt sätt även i Sverige och är det som oroar mig mest av allt. Alla de demonstrationer som mött detta parti runt om i landet visar att dessa varit helt verkningslösa och sannolikt till och med gett dom en skjuts i opinionen vilket jag tidigare påtalat. Att skramla med nycklar eller på annat sätt störa ut deras försök att tala om deras politik är bara kontraproduktivt vilket inte minst deras valframgång visar. Ska man göra likadant vad avser det nazistiska Svenskarnas Parti lär vi ha detta parti i riksdagen i valet 2018. Det är således befogat med ett varningens finger redan nu.

rein01Moderaterna är det parti som backar mest. Valet för dom är ett fiaskoval där de backar med hela 5.2%. Att partiet backar har påvisats i de nationella opinionsmätningarna allt sedan 2010 och visar på ett missnöje med den politik som de bedriver. Tappet i de nationella mätningarna har fått genomslag i EUP-valet uppenbarligen och visar på ett adekvat sätt att Alliansens dagar är räknade i riksdagsvalet om 4 månader. Det är också högerns marknadsfundamentalistiska politik som bäddat för stöveltramparnas framgångar både här hemma och ute i Europa. Frankrike och dess väljare har uppenbarligen glömt sin historia från ockupationen under 40-talets nazistiska utökade ”lebensraum” och röstat fram ett av de vidrigaste fascistiska partier som existerar ute i Europa – National Front – som fick 25% – dessutom en tänkbar samarbetspartner för Sverigedemokraterna i EU-parlamentet. Moderaternas främste EU-parlamentariker Gunnar Hökmarks uttalande om att den ökande högerextrema rörelsen ute i Europa inte är särskilt oroande är i alla stycken skrämmande. Men han ingår i samma grupp som det nationalistiska tillika konservativa och  kristdemokratiska partiet Fidez i Ungern – som med synnerligen odemokratiska medel stiftar allehanda lagar som begränsar oppositionens möjligheter att verka politiskt i landet. Dess auktoritära politik i Ungern balanserar på en finstämd sträng mellan diktatur och demokrati.

images (3)Vem kommer att få snaran i moderaterna? Kent Persson? Valgeneralen som lär få ta ansvar för även detta misslyckande. Hans framfart i kommunalpolitiken har ju knappast varit framgångsrik – och nu visar det sig att hans misslyckanden förföljer honom även i EUP-kampanjen där den ena floskeln efter den andra övergått viljan att påtala vad man egentligen vill. Det mest påtagliga – i ett sista desperat försök – att öka resultatet – efter det att det visade sig att Miljöpartiet blir större än Moderaterna i valet – var Reinfeldts löfte att sänka roamingavgifterna i Europa!!!! Vågar Reinfeldt behålla honom inför riksdagsvalet? Kanske skulle Kent Persson avvaktat med följande saxat från Moderaternas hemsida;

Jag har själv deltagit i kampanjer i hela Sverige och besökt närmare 30 olika kommuner.  Mitt intryck är att partiet har genomfört den mest omfattande Europavalrörelsen hittills. Till exempel har vår medlem Sylvia i Norrköping ensam genomfört över 600 samtal, Petter i Skåne har under denna valrörelse samtalat med över 800 människor och i Norra Älvsborg har det rapporterats över 1700 samtal bara idag. Stockholmsförbunden har satt upp 18 000 affischer. Detta är bara några exempel på hur bra vår valorganisation fungerar redan.

Resultatet talar sitt eget tydliga språk Kent! Eget skryt får man betala efter resultat. Och det skulle förvåna mig om du sitter kvar som partisekreterare och valgeneral inför riksdagsvalet i september.

partiledardebattOmsätter vi resultatet i valsiffror för riksdagsvalet så har Alliansen en svår uppförsbacke att hämta hem. För oppositionspartierna ser det betydligt bättre ut och det skulle inte förvåna mig om skrällen som Miljöpartiet och Feministisk Initiativ orsakade i EUP-valet också kommer att åskådliggöras i riksdagsvalet där framförallt FI kan komma att ta hem några mandat i riksdagen. Riksdagsvalet kommer därvid att bli en rysare med Sverigedemokraternas kraftiga uppgång i EUP-valet och där de nationella mätningarna visat på ett i det närmaste konstant väljarstöd över resultatet man fick i valet 2010. Det skiljer således endast några få procent mellan höger och vänster och gör inte Socialdemokraterna ett bättre resultat än det vi nu fått i EUP-valet i riksdagsvalet då kan vi komma att få ett parlamentariskt kaos i riksdagen. Det första man bör göra är att söka framtida samarbetsformer – utan att bilda allianser – och tona ned konfliktytorna – framförallt gäller detta Vänsterpartiet – som förvisso har ett behov av att profilera sig och gör det på Socialdemokraternas bekostnad – främst vad avser vinster i välfärden. Men den profileringen har inte gett något större resultat för Vänsterpartiet utan de ligger tämligen konstant i opinionen – kanske något för Jonas Sjöstedt att fundera över om det är valstrategiskt riktigt att villkorslöst före förhandling hävda sin profilfråga. Även Vänsterpartiet behöver växa för att rädda den välfärd som nu efter 8 år av nationellt högerstyre håller på att krackelera. Och då skall vi inte ge högern möjligheter att tala om den rödgröna röran. EUP-valet var ingen framgång varken för Vänsterpartiet eller Socialdemokraterna. Något att rejält fundera på i sina valanalyser och kommande valstrategier för att dra nytta av den vänstervind som blåser i landet – men som inte tycks blåsa för Socialdemokraterna eller Vänsterpartiet.

 

Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. Tarmo Lindholm

     /  27 maj, 2014

    Så går det när, som Moderaterna förhalar och ljuger och inte håller sig till sanningen, som att läsa en karta och skita i hur Terrängen ser ut, och dessutom har Reinfeldt och hans gäng haft stor hjälp av Median på de 8 åren, men nu kan inte ens den till 90% Borgerliga Median hjälpa Reinfeldtregeringen.
    Nu får Reinfeldt och kompani känna på den verklighet som inte går att förhala och ljuga om…!

    Gilla

    Svara
    • Hej Tarmo!

      Jag instämmer helt med dig. Alliansen är rökt ur alla sammanhang. Det har siffetrixats, ljugits och fört medborgarna bakom ljuset allt för länge. Verkligheten kommer alltid ifatt sådana.

      MVH//Björn

      Gilla

      Svara
  2. Hans B

     /  26 maj, 2014

    Hej! Här ser vi resultaten av 8 års dåliga migration och jobbpolitik.Jag har hört tongångar om att dom kommer hit och tar våra jobb och det är enkla lösningar från sådana som är dåligt pålästa. Att vi inte riktigt nådde fram till mera mandat får ta som en utmaning inför höstens val.Mvh.Hans B

    Gilla

    Svara
    • Hej Hans!

      Ja – utmaningarna finns där och borde varit tydliga redan innan valet – nu bekräftade EUP-valets resultat detta.
      Jag känner mig inte alls nöjd med detta resultat – hade förväntat mig ett mycket bättre sådant. I synnerhet som vi redan vet att högerextremismen ute i Europa växer nästan lavinartat och sedan lång tid – vi vet också genom historien varför den gör det. Jag hoppas verkligen att partiet ser utmaningarna och tar till sig av det – för det oroar mig väldigt mycket dels att partiet inte förmår växa när möjligheterna är nästan skriven på pannan dels för att Sverigedemokraterna – med stor sannolikhet – kommer att stärka sina positioner i riksdagen efter valet i höst. Det är – som jag ser det – oerhört bråttom med att utarbeta en valstrategi som är tydlig för väljarna. Det är kort tid bara 4 månader och partiet måste växa ytterligare nationellt gemensamt med Vänsterpartiet. Det flesta SD-väljare lägger sin röst på populism – det är missnöjesröster. Missnöje med migrationspolitiken, jobben och socialförsäkringarna. Det är just dessa frågor som SD skjuter in sig på och anser det beror på invandringen – har man därvid en svag politisk kunskap så blir de enkla lösningarna de rätta – tyvärr.

      MVH//Björn

      Gilla

      Svara
  3. Lars Karlsson

     /  26 maj, 2014

    HeJ Björn!

    Jag antar du själv inte är förskonad från hatbrev då du är aktin politiskt.
    Eftersom jag själv bara är en vanlig insändare så lyckades även jag inhösta ett här. Med rätt adress fast vi är nyinflyttade.

    Jag hoppas EP.s chefredaktör tar beslutet idag ett efter att få sett originalbrevet med mitt svar:

    Öppet brev till den anonyme SD-anhängaren!

    Hej eftersom du verkligen tagit dig tid att handskriva detta brev
    så vill jag naturligtvis först tacka för den tid du har lagt ner på
    detta.

    Tyvärr glömde du dina adress-uppgifter så jag kan inte
    korrespondera med dig direkt.

    Men återigen imponerad att du skriver ett gammaldags brev, jag vet
    att det tar mycket längre tid än att knappa in på en dator.

    Men jag kan tyvärr se att det saknas kunskap om ideologier hos dig.
    Eller anser du att alla till vänster om SD är kommunister?

    Du säger dig representera ett parti, SD, som vill gynna dom som byggt upp Sverige och det är inget fel
    i detta
    Eftersom invandrarna har varit en avgörande del i detta uppbyggande.

    När jag ska börja jobba? Ja tyvärr så kunde jag bara jobba mellan 1980-1998
    sedan slog sjukdomen till som gör att jag inte kan jobba längre.

    Hur mycket pengar jag bidragit till har jag inte räknat på, men 18 års arbete med skatt till
    till sjukförsäkringen har jag ju bidraget till.

    Ja nu blir ju inte anställning i ditt företag en fråga då jag varken är frisk eller kommunist.
    Men du diskriminerar alltså de du anställer efter deras politiska åsikt?
    Och jag som trodde att åsikts-registreringen var borta.
    Och yttrandefriheten existerar tydligen inte heller i din firma, synd.

    Varför jag vill ha högre skatt? Inte högre skatt bara för att jäklas om du nu tror det utan en
    skattesats som gör arbetare & pensionärer lika mycket värda. Och om vi sedan behöver få in
    mer skatt för att överleva som nation ser jag inget hinder i det.
    Men att ge bidrag till olika reformer som kostar samhället 1,4 miljoner per jobb är ju inte
    direkt lönsamma eller vettiga reformer.

    Apropå Stjärnköp, nej jag vill inte utkonkurrera den som redan sitter där, det vore omoraliskt
    tycker jag. Men har du andra förslag så hör av dig vetja!

    Om V står för våld, nej V står för Vänsterpartiet.

    Hur barnslig får man vara? Ja genom att skicka anonyma hatbrev så visar sig väl det att
    det inte finns några gränser för barnsligheten.
    Jag tycker att man ska få göra sin röst hörd och då genom att underteckna detta med sitt namn.
    Det är så demokrati fungerar.

    Du skriver att sysselsättningen ökar pga invandringen, det är väl utmärkt!

    Eftersom vi varken importerar arbetslöshet eller brottslighet, så är det väl bra att
    vi får in invandrare som jobbar!

    Ja den levande landsbygd har ju tyvärr C övergett, men jag hoppas att den svenska
    konsumenten lär sig om hur vidriga djur-uppfödningar dom har utomlands och
    börjar handla svenskt kött & spannmål & mejerivaror i högre grad.
    Svensk kvalitetskött tappar ju dessutom inte 25-40% i vikt när man tillagar den
    till skillnad mot utländskt kött.

    Miljöbluffen, är den verklig eller inte?
    Men jag tycker att miljön är något vi ska kunna vara stolta att lämna över till kommande generationer
    istället för som Alliansen och SD sitta tillbaka och hoppas att några andra länder driver
    forskningen mot ett hållbart samhälle.

    Men hör av dig så kanske vi kan diskutera över en lunch eller en middag på en restaurang här i Enköping.

    Mvh

    Lars Larte Karlsson

    Gilla

    Svara
    • Hej Lars!

      Ja du har rätt – jag har vid ett flertal gånger blivit både mordhotad och anklagad för det mer angenäma i sammanhanget ”svenskfientlig” Mordhoten har jag givetvis vidarebefordrat till polisen – men det tycks vara svårt att få tag i förövaren – särskilt gäller det när man – som i ditt fall – skickar handskrivna brev via den ordinarie postgången och inte över internet. Men jag står emot sådant skit och tänker definitivt inte ändra mig avseende dessa löss som jag betraktar dom.

      Jag läste det brev som du fått av denne okända idiot – får mig att äcklas över vilken inställning vissa har inte minst intoleransen som lyser som en skitbrun tråd rakt igenom brevet. Jag tycker ändå att din motreplik är alldeles utmärkt bra – men frågan är om den är mottaglig i en redan förstörd reptilhjärna. Jag håller dock tummarna för att din motreplik blir publicerad. Obehagligt och skrämmande är det i vart fall.

      Tack Lars för att du delgav mig detta och hoppas det inte blir värre än vad det redan är.

      MVH//Björn

      Gilla

      Svara

Välkommen att kommentera.

