Så olika – så lika. Författare Rebecka Barjosef och Ingemar Göransson.


så olika så likaFacebook är i sanning en möjlighet att finna vänner av olika ursprung – något som jag tycker är en av de största fördelarna med dessa nya sociala medier och som en sann vän av mångkultur och alla människors lika värde oavsett var man kommer från. En dag läste jag något så bra formulerat, så underfundigt och så sant egentligen att det sken med en klarhet utan ytterligare reflektioner. Texten skrevs av en av författarna av boken – SÅ OLIKA-SÅ LIKA Rebecka Barjosef. Som sann vän av ordning kunde jag inte bara kopiera texten för att använda den i en bloggartikel jag skrev avseende Sverigedemokraternas tal i Almedalen på Gotland – jag frågade därför Rebecka om jag fick erforderligt tillstånd att använda hennes text. Ock javisst absolut blev svaret – men låt mig bara redigera texten en aning. Och som tack skulle jag få mig tillsänd ett exemplar av den nämnda boken som också författats av Ingemar Göransson – välkänd samhällsdebattör inom arbetarrörelsen och politiken som förutom den nämnda boken givit ut ett flertal böcker. Rebecka är Assyrier till sitt ursprung – lärare och aktiv fritidspolitiker för Socialdemokraterna. Och detta är hennes debutbok som författare. Jag blev givetvis oerhört glad när boken damp ner i min brevlåda idag torsdag den 3:e juli och började genast läsa den.

Jag lovade dessutom Rebecka att nämna boken vid valda tillfällen på min blogg – men efter att ha läst delar av den – kunde jag inte bara nämna boken lite som en vanlig rekommendation, vilket jag naturligtvis också kommer att göra då jag finner boken så angelägen att egentligen alla bör läsa den – här tvingas jag till något som jag aldrig tidigare gjort – recensera en bok. Allt annat vore orättvist. Texterna handlar om något som borde vara så självklart men ack så bortglömt-  medmänsklighet. Medmänsklighet som är grunden till all mänsklighet. Medmänsklighet i form av övergripande politiska beslut likväl som på det individuella och vardagliga planet – människa till människa. Boken utgår från två diametralt olika världar – den ene av ålder och erfarenhet av den svenska arbetarrörelsen den andra ur ett invandrarperspektiv – bägge med nutiden i fokus och ett genuint engagemang och känsla för arbetarrörelsens värderingar. Boken berörde mig, fick känslor att svalla, och något som kan liknas vid ett pånyttfött engagemang för just det som boken berättar – och jag tror det är den målsättningen bägge författare har med boken – att väcka tankar och frågor och förhoppningsvis ett engagemang. Jag är själv född och uppvuxen i ett arbetarhem och fick tidigt lära mig vad arbete innebar – att respektera andra vara solidarisk med förståelse för våra olika förutsättningar i livet. Har under en stor del av mitt liv varit något av ett rättvisefreak och förbannat de orättvisor som arbetarna fick utstå genom tiderna genom överklassens då vågade övertramp – jag kallar dom Gulaschbaronerna. Jag har dessutom Socialdemokraterna mycket att tacka för att jag fick möjligheten att studera och skaffa mig bildning – ett sätt att genom egen kraft förändra livet. Jag känner därför – i likhet med både Rebecka och Ingemar – en ilska och desperation över det som sker dels i vårt land men också världen i övrigt. Därför är jag Socialdemokrat – har alltid varit och kommer alltid att vara – för jag tror på ett solidariskt samhälle skapat för varandra oavsett var du kommer från.

Jo – jag har erfarenhet av världen. Under mer än 40 år – tidvis bosatt i andra länder – har jag rest världen över som sjöman i olika befattningar och sett orättvisor, fattigdom, människor i nöd orsakad av krig och diktatoriska övergrepp på människor. Hur kan jag någonsin glömma tiggarbarnen på Filippinierna eller de barn som blev traumatiserade av USA:s krig i Vietnam, eller den orättvisa apartheidpolitiken med sina raslagar i Sydafrika, eller den dåvarande diktaturens kreatur i Chile som metodiskt avlivade sina meningsmotståndare, eller liken som flöt i floderna under kriget i Nigeria som kom att kallas Biafrakriget ett medvetet folkmord. Det förekom och förekommer också i nutid. Det finns så mycket att förbannas över – och det värsta av allt är att man glömmer – kanske för att man inte förmår ta till sig av allt elände som sker – vi förfäras men blockerar våra sinnen för att orka med vår egen vardag. Naturlig mänsklig reaktion. Man glömmer också att människan är människans egen värsta fiende som tycks vilja förgöra varandra istället för att samverka i solidaritet med varandra. Utvecklingen i Sverige är på väg åt fel håll – det vi ser är Gulaschbaronernas återkomst – möjliggjord av en moderatledd minoritetsregering. Vi ser hur det växer upp organisationer och fascistiska partier med rashat på agendan. Främlingsfientliga partier som lyckas ta sig in i parlamenten för att där sprida sina vedervärdiga teser om människors olika värde – när vi istället borde ta tillvara de olika erfarenheter olika kulturer ger oss. Bara så kan vi utvecklas. De erfarenheter jag fått under mitt liv gör att jag så väl känner igen mig i boken och kan med lätthet finna beröringspunkter.

Boken spänner över hela vår nutid – den omfattar allt av orättvisor skapade av Alliansregeringens 8 år vid makten. Den belyser – den alltmer eskalerande främlingsfientligheten ur en invandrares perspektiv vilket gör boken extra intressant att läsa. Den ger oss andra insikter ur ett annat perspektiv. Den lyser med neon på hur arbetarrörelsen tagit ett kliv bakåt istället för framåt – hur rädslan av att ta i ordentligt i de politiska förslagen från hela arbetarrörelsen som gagnar hela befolkningen och hur detta jämnar vägen för nyliberalismen i samhället. Den beskriver arbetslöshetens bojor och en försvagad fackföreningsrörelse. De allt mer eskalerande klyftorna i samhället som är så signifikativt för borgerlighetens marknadsfundamentalism och kapitalismens övergrepp på människor utan real makt. Flertalet av texterna är skrivna för publicering på Facebook bland annat men har i sammanställd form blivit en av få beskrivna samhällsberättelser i nutid. Boken är lättläst, engagerande och på ett enkelt språk som berör igenkännande för alla som delar arbetarrörelsen värderingar – men bör läsas av alla som har ett empatisk sinne för människors lika värde inklusive våra valda företrädare inom politiken.

Boken rekommenderas varmt för den samhällsintresserade och kan beställas direkt av Ingemar Göransson på hans mail ordochkultur@telia.com. Uppge din adress dit du vill få boken levererad. Boken kostar 180 kronor och betalas genom medsänd faktura. Boken kan också beställas genom att ringa följande telefonnummer 070-67  95 39 6 som går direkt till Ingemar. Har du bara en bok att läsa under sommaren – läs då denna unika samhällsberättelse.

 

 

 

Lämna en kommentar

Välkommen att kommentera.

