Time out!


Jag har lagt bloggen i träda. Det betyder konkret att jag kommer inte att skriva några poster på – idag – obestämd tid. Skälen är främst min fars bortgång under innevarande månad vilket kommer att kräva en del av min insats gemensamt med mina systrar. Det andra skälet är att jag tappat engagemanget vad avser den politiska utvecklingen. Jag vill gärna försvara mitt parti och den utveckling som partiet tvingas till utifrån det resultat som väljarna gav oss. Jag vet att det ställer stora krav på Stefan Löfvén – men det ställer också krav på alla andra partier i riksdagen och då främst för att förhindra Sverigedemokraternas – i valet – ytterligare förstärkta vågmästarställning. Som mina läsare vet är jag ingen större anhängare av den politik och de åtgärder de vill implementera i vår vardag och det rör inte bara invandringsfrågan utan också i hög grad den högervridning av löntagarnas vardag som det partiet står bakom. Partiet är enligt mig ett mycket ambivalent parti med en rad av framträdande politiker som är uttalade rasister och med främlingsfientliga åsikter som helt saknar en humanistisk och demokratisk värdegrund. Det är min förhoppning att de analyser som kommer att genomföras tar fasta på de verkliga orsakerna över hur och varför dessa partier växer i omfattning samt att man anpassar de politiska åtgärderna utifrån de analyser som genomförs i avsikt att förändra den negativa samhällsutveckling som nu sker. En orsak torde vara de åtta åren av borgerliga fördelningspolitiska åtgärder där en del av befolkningen är mer värd än andra som står utanför arbetsmarknaden – sådana åtgärder strider mot min egen politiska värdegrund där alla människor skall ges samma förutsättningar att växa i samhället – friheten består i att nyttja respektive inte nyttja dessa förutsättningar och då har man gjort ett individuellt val. Jag ogillar den retorik som blivit allt mer framträdande under dessa åtta år – ett av de värsta definitionerna är ordet ”utanförskap” som tilldelas arbetslösa, sjuka, handikappade och framförallt våra invandrare och andra svaga grupper med flera. Alla dessa grupper står således utanför samhället enligt borgerligheten. Något som ytterligare strider mot det samhälle jag själv vill se där alla inkluderas och där vi alla håller ihop och hjälper varandra. Men – och det måste tydliggöras – det är inte bara borgerligheten som vridit samhällsutvecklingen åt ett håll som sorterar människor – även Socialdemokraterna bär en skuld som förvisso i stora stycken är framtvingad av borgerligheten då åtgärder som genomförts under borgerliga regeringar behållits av Socialdemokraterna. Jag förstår Vänsterpartiets frustration över att inte – vad som hitintills framkommit – inte kommer att ingå i den S-ledda regeringen. Samtidigt är jag – vilket också Vänsterpartiet måste vara införstådda med – medveten om det svåra parlamentariska läget där Socialdemokraterna tvingas samarbeta med ett möjligen två borgerliga partier för att i någon mån kunna genomföra en Socialdemokratisk politik som binder ihop land och stad, människor och människor oavsett etnisk bakgrund, där alla har en plats och en funktion oavsett klass. Allt hade naturligtvis varit betydligt lättare om vi nått ett resultat som gav oss majoritet i riksdagen. Så blev det inte som vi är pinsamt medvetna om idag. Men det finns något mycket mer oroande än det parlamentariska läge vi nu har.

Alla som var med och bildade Allians för Sverige numer bara Alliansen har lämnat den politiska scenen – undantagen Kristdemokraterna. Reinfeldt gav vid många tillfällen uttryck för sin hållning vad avser Sverigedemokraterna. Liksom Stefan Löfvén tog också Reinfeldt kategoriskt avstånd från allt samarbete med SD – trots att de röstade för den politik som Alliansen förde vilket gjorde det möjligt för Alliansen att sitta kvar i regeringsställning. Nu hörs röster från främst Moderater att man kan i vissa frågor etablera samarbete med Sverigedemokraterna. Den nya partiledaren som kommer att väljas för Moderaterna är på intet sätt bunden till Reinfeldts tydliga avståndstagande. Jag ser därför med oro över hur man kan komma att luckra upp synsättet att hålla Sverigedemokraterna utanför de politiska besluten. Höyre i Norge har ju som bekant låtit sig – förutom att samarbeta – också utveckla samarbetet genom att Fremskrittspartiet ingår i den norska regeringen. Moderaterna ser själva inte orsak och verkan av sin – inom Alliansen – genomförda politiska åtgärder utan skyller sina tillkortakommanden på Socialdemokraterna och – i det fall detta inte går – gärna på LO. Idag är Sverige på väg åt fel håll – vi behöver ändra kursen hårt babord – bort från undervattensgrynnorna ut på säkrare vatten och följa den utprickade farleden som varit gynnsam för oss under ett helt sekel. Det går inte när kreti och pleti skall sköta Sveriges navigering för det behövs en befälhavare som ser farorna och kan ta de beslut som krävs. Stefan Löfvén är förhoppningsvis den navigatören som klarar att styra Sverige på rätt kurs igen. Jag vill gärna tro det idag.

Nåväl vi får se om min oro är befogad eller ej. Men just nu känner jag att engagemanget nått botten – vilket naturligtvis inte kommer att vara beständigt. Jag kommer tillbaka men måste få tid att reflektera över min och min familjs egen situation först och främst.

 

Lämna en kommentar

10 kommentarer

  1. Hans B

     /  28 september, 2014

    Björn! Ha en tid av lugn ro och välkommen tillbaka med dina knivskarpa analyser när du känner för det igen!
    Mvh! Hans B

    Gilla

    Svara
    • Tack Hans!

      Jag återkommer med all säkerhet men just nu vill jag få tid för reflektion och få tillbaka engagemanget. Det kommer det vet jag men inte när. Jag blir så glad över all den uppskattning jag möter och särskilt gäller det dig Hans. Du var en av de första som började följa min blogg och kommentera vilket jag uppskattat enormt mycket.

      MVH//Björn

      Gilla

      Svara
  2. Danne

     /  28 september, 2014

    Björn! Jag är övertygad att många socialdemokrater läser din blogg och får kraft och inspiration. Dina skarpa analyser behövs framöver för att Socialdemokraterna ska hålla rätt kurs för att inte gå på grund bland alla grynnor och skär. Bida din tid nu och kom igen efter budgetdebatterna.

    Gilla

    Svara
    • Tack skall du ha Danne! Jo jag vet att många partivänner läser bloggen – till och med ända uppe i partiledningen. Jag är glad att bloggen uppskattats så mycket och självklart kommer jag igen. Men får nu ägna lite tid åt familjen och hämta nya krafter ett tag.

      Tack återigen Danne för din uppskattning.

      MVH//Björn

      Gilla

      Svara
  3. Lars-Henrik Brattström

     /  28 september, 2014

    Tag din time-out; väl unt! Tack igen för dina blogginlägg som varit bra för mitt livsmod och öppnat många fönster. Även jag måste kämpa vidare på mitt håll, men med tillförsikt…

    Gilla

    Svara
    • Tack Lars-Henrik det är just alla era kommentarer som gjort det roligt att skriva. Att förlora det – nä det är jag inte beredd att göra. Men nu får det ta en tid för återhämtning och jag återkommer i sinom tid.

      Tack igen Lars-Henrik

      MVH//Björn

      Gilla

      Svara
  4. Angelica

     /  28 september, 2014

    Din blogg är en av mina favoriter bland de politiska bloggar jag läser så jag kommer sakna dina inlägg och hoppas att du återvänder när du orkar. Ha det bra och ta hand om dig.

    Gilla

    Svara
    • Tack snälla Angelica det gläder mig att bloggen är en av dina favoriter.
      Jo då jag kommer att återvända men måste hämta mig själv ett tag och få lite perspektiv på tillvaron.

      Tack återigen Angelica det betyder mycket för mig dina kommentarer.

      MVH//Björn

      Gilla

      Svara
  5. Helen Sandberg

     /  27 september, 2014

    Björn du är välkommen tillbaka med dina klarsynta och välformade analyser när du känner att du vill, kan och är mogen för det. Vi är många som uppskattar dessa!
    Helen

    Gilla

    Svara

Välkommen att kommentera.

