I avsaknad av förnuft…………..


ska-vi-leka-skolaDen senaste tiden har debatten – i skymundan av integrationsdebatten – handlat om huruvida det skall eller inte skall införas betyg för våra 10-åringar i grundskolan. Den förre skolministern – Jan Björklund (FP) – har genom ett maktspråk – som närmast kan tillskrivas en välkänd diktator i Nordkorea – satt sin egen prägel på den svenska ”flumskolan” som ingen annan förmått. Både forskning och en närmast enig lärarkår har försökt förmå Björklund att avstå från kravet på att införa ytterligare betyg utöver det som han och Alliansen gemensamt med Sverigedemokraterna införde senast. Sanningen är att den svenska skolan har präglats allt sedan mitten av 80-talet av borgerlighetens all sköns reformer än vad Björklund vill tillstå – Socialdemokraternas flumskola borde egentligen vara borgarnas flumskola. Redan LGR-80 – som trädde i kraft 1982 – avskaffades betygen i låg- och mellanstadiet och behölls för elever i årskurs 8 och därefter. Det var då en borgerlig allians under ledning av Torbjörn Fälldin som avgick redan 1981 och ersattes med en Folkparti/Centerparti regering ledd av Ola Ullsten (FP) som var skyldiga till detta och inte en Socialdemokratiskt regering. Men……enligt internationella erfarenheter brukar sådana förändring ta cirka 3 till 4 år innan resultaten kan utläsas av reformen. Björklund har – naturligtvis – helt andra bedömningar som står i strid mot all vetenskap och forskning samt bedömer att genomförda reformer tar minst 10 till 12 år varför Björklunds genomförda reformer skulle kunna ge ett resultat först långt in på 2020-talet. Och då står fortfarande PISA-tornet på plats medan skolan rasat ihop totalt vilket knappast Björklund behöver bekymra sig om på aktiebolaget vårdhemmet.

sossarnas-felNåväl – låt oss strunta i erfarenheterna och hålla oss inom den tid som Björklund anser det tar. Då skulle de sedan 1982 avskaffade betygen visa resultat vid nästa regeringsperiod som – förbluffande nog – blev en borgerlig regering. En regering som leddes av Carl Bildt och för skolfrågorna av Per Unckel och Beatrice Ask samtliga Moderater. Under den regeringen genomfördes ytterligare skolreformer. Bland annat infördes nu det fria skolvalet och likvärdighetsprincipen – som allt sedan början av 50-talet varit så viktig avskaffades för nu skulle det konkurreras på barnens bekostnad. Dessförinnan hade den Socialdemokratiska regeringen kommunaliserat skolan och det blev således kommunerna som fick det övergripande ansvaret för skolan. Betygen talades det inte mycket om i de reformer som genomfördes. Däremot rasade nu resultaten i varje PISA-undersökning som presenterades för en skola som präglats av borgerliga reformer allt sedan 1980. Socialdemokratisk flumskola gapade Björklund. Vilken eftertänksam insikt den karln är begåvad med.

4Nu – mer än 30 år efter betygens avskaffande – står betygens återinförande på tapeten igen. Björklund vill införa från 4;e klass. Moderaterna redan vid 3:e klass. Centerpartiet och Kristdemokraterna håller med oavsett om det blir betyg i 4:e eller 3:e klass för tänk om det kan uppfattas vara en splittring i den kärleksrelation som uppstod 2006. Att den samlade vetenskapen baserad på den forskning som finns sedan decennier tillbaka avråder från införandet av betyg avfärdar skol(professor) Björklund helt och stödjer sig på en forskning som upprättades på 30-talet. Därmed har Björklund sällat sig till den skara som är direkt livsfarlig för framtidens ungdomar. Björklund har lyckats att utmåla hela skolan med nedsättande begrepp som för tankarna till någon som springer runt planlöst i haschdimmorna – som av borgerlig hävd och främst förorsakad av Socialdemokraterna. Svartmålningen har dessutom skrämt bort ambitiösa personer från läraryrket, ­vilket förvärrat situationen än ytterligare. Men det som framförallt orsakat Sveriges ras i PISA-undersökningarna är införandet av en konkurrensutsatt, marknadsstyrd skola. De aktiebolagsägda skolorna 30992_496306987060826_1330422218_nplockar ut elever med välutbildade föräldrar så att de kan hålla en låg lärartäthet med bibehållna resultat. Samtidigt tappar förortsskolorna sina starka elever. Kvar blir de svaga och när botten rasar ut sänks det samlade resultatet. Det fria skolvalet ökar skillnaderna mellan skolor – likvärdigheten som varit en av skolans viktigaste komponenter sopade Björklunds företrädare bort. Kunskapsraset i skolan skall åtgärdas med att lärarna ska ta ifrån elevernas mobiltelefoner och kepsar eller att lärarna ska stå vid katedern när de undervisar. Björklund misstror lärarna och att de inte gör sitt jobb.  Att sådana uttalanden sänker lärarnas status och lämnar skolan bekymrar inte herr överhöghet Björklund som inte stödjer sin egen uppfattning på erforderlig forskning eller den samlade erfarenheten från lärarnas egna organisationer som  – och inte oväntat – istället rasar mot Björklund och hans påståenden.

Janne-FyrkantSkådespelarens roll och politikerns roll ligger inte så långt ifrån varandra. Jag skulle vilja säga att skillnaden är obefintlig – åtminstone vad avser vissa borgerliga politiker. Det senaste valresultatet medger en del – rent utav – absurda överenskommelser. Ett är den kompromiss som nu ingåtts mellan regeringen och Alliansen vad avser betyg för våra 10-åringar. Ett försök! Som skall resultera i vad? 100 skolor av totalt 5000 kan efter ansökan på frivillig basis införa betyg för 10-åringar!!!!! Att överenskommelsen är – underförstått – en total eftergift för Björklund och hans allianskompisar står ju helt klar. Forskning och vetenskap kommer ju knappast att påvisa några andra plötsliga skillnader vad avser betyg för mellanstadieelever under den tid detta försök skall pågå. Det vore ju i så fall uppseendeväckande. Och jag är tämligen övertygad om att någon rusning av ansökningar 2016 – då överenskommelsen skall ta sin början – lär vi knappast se – vad vi kommer att se är möjligen en övervikt av ansökningar ingivna av borgerligt styrda kommuner och skolaktiebolag – och hur skall man – med 2% av skolorna om det ens blir så många – värdera resultatet? Jag ser hela denna skolmodellernyöverenskommelse som ett stycke dåraktig teater där den allena avsikten är att bibehålla anseendet och inget annat. Regeringen hade inget val. Risken vore i så fall att borgerligheten gemensamt med sitt systerparti Sverigedemokraterna hade röstat ner alla andra möjligheter att förbättra skolan. Svensk skolpolitik präglas av en önskan att rädda ansiktet på varandra – det är för ömkligt. Vad skolan behöver är en skolminister som inte uteslutande förnekar all forskning samt inkompetensförklarar en hel lärarkår. Det måste bli ett slut på den borgerliga flumskolan som naturligtvis är Sossarnas fel!!!!! Det var många under 90-talet som bävade för den dag Björklund skulle få något som helst inflytande över skolan. Men så plötsligt hände det. Resultaten har inte uteblivit. Man kan inte kommendera fram goda skolresultat och inte heller hota med buren. Det handlar om förtroende och motivation, att skapa möjligheter att växa och lyckas. Det handlar om tillit till lärarna men också om att ge skolan goda förutsättningar att klara sitt uppdrag – alldeles för främmande för Björklund som åtminstone kommer att gå till historien som den i särklass sämsta utbildningsministern Sverige haft. Ett underkänt betyg med råge således.

Mitt förslag är att vi väljer Malte till skolminister…………..eller vad säger ni som kan skola? 😀 😀

Annonser
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Hans Bodin

     /  14 februari, 2015

    Hej! Under Björklunds tid har det försvunnit 12600 pedagogiska tjänster och därav 1000 speciallärare skrev Fridolin om i DN 2013-07-05. Vad jag vet så lärarkåren minskat ytterligare tills dags datum och med tanke på befolkningsökningen så är det här vanstyre av alliansen. Min fru med drygt 40 års lärarerfarenhet säger att betyg från 4:an är helt onödig. Det räcker med utvecklingssamtal fram till 6:an. Nu är även Sverige enda landet med att tillåta vinster i skattefinaserade skolor sedan Chile tagit bort den möjligheten! Jag säger än en gång! Alliansen med Björklund har gett oss ”Världens bästa skitskola”!
    Ha en fortsatt trevlig helg!
    Mvh! Hans B

    Gilla

    Svara
    • Hej Hans!

      Ja ett vanstyre av landet som helhet och ett vanstyre av skolan i synnerhet förorsakad av en demagog som med militärisk disciplin och egna kvasivetenskapliga funderingar håller på att totalkvadda den svenska skolan. Jag är helt överens med din hustru – hon med sin erfarenhet tillika majoriteten av hennes kolleger borde veta bättre än Björklund och hans kvasivetenskap. Själv har jag en dotter som nu sedan några år lämnat grundskolan men som jag närvarade vid varje – en gång per termin – individuella utvecklingssamtal där man som förälder fick en mycket god inblick i hur hennes studier utvecklades vad som gick bra och vad som gick mindre bra, Några betyg behövdes sannerligen inte.

      Att skolan blivit en av de mest inkomstbringande verksamheterna idag där barnens behov av kunskap har ersatts av vinster för redan övergödda riskkapitalister – och som du säger – till och med Chile har numer övergett den modellen. Kvar står således Sverige med denna extremt drivna form på barnens bekostnad. Man förundras inte längre över de dåliga resultat som skolan presterar man bara väntar på när hela vår skola skall kollapsa helt.

      En fortsatt trevlig helg önskar jag dig och din hustru!

      MVH//Björn

      Gilla

      Svara

Välkommen att kommentera.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: