Jonas Sjöstedt tal i Almedalen…..


JonasJonas den sympatiske arbetargrabben.
Jonas den ständige oppositionsmagnaten.
Jonas den alltid välartikulerade agitatorn.
Ja – jag gillar personen Jonas Sjöstedt!
Att jag kommer att lyssna på Jonas idag är lika självskrivet som det var det motsatta vad avser Anna Kinberg Batra – två diametrala motpoler i svensk politik.
Om Vänsterpartiet kan sägas mycket.
Dess kommunistiska bakgrund behöver jag inte skriva om – det brukar Jonas mest rabiata motståndare göra bättre när argumenten tryter.
Vänsterpartiets utveckling från tid då sovjetimperiet föll som en fura kan endast betecknas som remarkabel – en förändring och en utveckling som fortfarande pågår.
En förändring som i egentlig mening påbörjades med Gudrun Schyman och nu fortsätter med Jonas Sjöstedt.
Lite i det förändringsarbetet backades tillbaka av Ohly som tillhörde den gamla falangen i partiet.
Hur stor den Moskvatrogna falangen är i partiet vet jag inte – det jag vet är att den är och har varit på kraftig tillbakagång sedan länge och dess inflytande tycks inte vara särskilt stor idag.
Men Vänsterpartiet är ett smalt parti – dock med en inriktning som främst vänder sig till de mest svaga grupperna i samhället samt ett genuint intresse för att ge kvinnor dess rättmätiga plats i samhället.
En nyligen genomförd undersökning visar att Vänsterpartiet driver kvinnofrågorna överlägset mest tätt följd av Miljöpartiet.
Ser vi till korrelation rödgröna kontra Alliansen leder det rödgröna med drygt 54% varav Vänsterpartiet står för hela 36% av den andelen.
För det förtjänar Vänsterpartiet stor respekt.

sjöstedtÄndå växer inte partiet!
Om det finns naturligtvis lika många teorier som frågor.
Partiet tappar ibland  och ibland tar tillbaka – men befinner sig alltid inom ett signifikativ procentuellt väljarstöd.
Själv – tror jag – att ett parti för arbetarintressen måste av nödvändighet innefatta mängder av olika nyanser, strömningar, uppfattningar och särståndpunkter – väl relaterade till nutid – om kraften ska kunna koncentreras på det avgörande.
De tusentals olika erfarenheter som görs i debatter och olika diskussioner leder oundvikligen till skilda slutsatser om vilka lärdomar man bör dra för framtiden – slutsatser som måste prövas inom den gemensamma ramen om rörelsen ska kunna växa och mogna.

JonasDärför betraktar jag – som jag så ofta hör från många politiker och sympatisörer för Vänsterpartiet – att Vänsterpartiet är idag som Socialdemokratin var på 60 och 70-talet som rent kontraproduktivt.
Både Socialdemokraterna och Vänsterpartiet såväl som samtliga partier i egentlig mening var anpassade till dåtidens samhällsproblem.
Det är lite av att förmena Vänsterpartiet och dess utveckling genom att backa  tillbaka tiden flera decennier och blir bara kontraproduktivt ur det perspektivet.
Nej ”plakatpolitikens” tid är förbi – det inser också Vänsterpartiet som lämnat den revolutionära grundsatsen att en omvälvning av samhällets maktförhållanden utgör reformkampens förlängning – inte dess motsats.
Dess ursprungliga revolutionära syfte har idag ersatts av en allmän vision om ett klasslöst samhälle och bekänner sin lojalitet till den existerande
”parlamentariska demokratin” – det vill säga den nuvarande ordningen för statens organisation och funktion.
Med den ersatta grundsatsen strävar partiet efter att accepteras som ett ”normalt parlamentariskt parti”.
Och – det är så vi skall acceptera och respektera Vänsterpartiet och dess politiska ambitioner idag – vilket jag med bestämdhet vill rikta till alla de som lever i en verklighet främmande från nutid.
Det är också lika naturligt att Vänsterpartiet vill – och skall – profilera sig i frågor som andra partier inte tagit fasta på – det är den distinktionen som visar skillnader mellan partierna.

Valfriheten lever farligt med Jonas Sjšstedt i en regering.Själv hör jag hemma i många av Vänsterpartiets grundläggande värderingar.
Jag är däremot inte alltid överens med partiets sakpolitiska ambitioner.
Jag tycker också att det saknas en bredd i partiets vision att utveckla korrelationen och samspelet mellan löntagare och näringsliv som dels gynnar tillväxt och i slutänden också de grupper Jonas verkligen fokuserar på.
Kan vi hoppas på att Jonas utvecklar dessa samband i framtiden?
Förövrigt lyssnade jag på en intervju mellan TV4:as Anders Philblad och Jonas Sjöstedt där Philblad ställde den – ur hans perspektiv – relevanta frågan om hur Jonas trivs på Östermalm!!!
För de som inte vet är Östermalm i Stockholm ett fäste för liberaler av all sköns karaktär – åtminstone uppfattas stadsdelen så av de flesta.
Och Jonas Sjöstedt skulle därmed uppfattas som katten bland hermelinerna i det avseendet – och då kan man väl knappast trivas där enligt frågeställaren.
Sådana frågor är inte ovanliga när borgerliga – ett antagande – journalister försöker på ett eller annat sätt marginalisera andras politiska värderingar genom att ställa vardagliga högst privata beslut som en motsats till en ideologisk uppfattning.
Ska man välja stadsdel eller ort utifrån ideologi lär vi få svårt att rota oss.
Dum fråga med en synnerligen låg nivå som kräver ett dumt svar!

Enligt Reinfeldt spelar den rödgröna orkestern med disharmoni: -De vill inte berätta vad de vill tillsammans, men de har alla förslag som på olika sätt är skadliga för Sverige och svensk ekonomi.Fredrik Reinfeldt beskrev de rödgröna som en illa förberedd orkester.-Det uppstår inte ljuv musik när man från var sitt håll aldrig har övat ihop. Gustaf Fridolin med eviga trumpetsolon till melodin Se på mig. Jonas Sjöstedt på slagverk slår på allt som rör sig, till något som möjligen kan vara Internationalen.-Och längst bak, i förhoppningen om att ingen ser honom, Stefan Löfven som spelar på triangel med en tändsticka, sade M-ledaren och lovade att "ta strid mot det rödgröna samarbetet som inte existerar".

Förväntar mig ett ideologiskt tal av Jonas och jag vet att han sällan brukar göra mig besviken på den punkten.
Något som redan nu läckt ut är ett återinförande av fastighetsskatten – som avskaffades under buller och bång av Alliansen i ett av de första åtgärder man vidtog redan 2007.
Åtgärden skall ge barnen – främst inom de familjer där ekonomin är en kamp för överlevnad varje dag – en möjlighet att förgylla barnens sommarlov.
Tanken är god – för att inte säga mycket god.
Allt för många barn lever med asfalten som underlag för ivriga barnfötter varje sommar och så vill vi inte berika våra barns sommarlovsupplevelser.
Det här förslaget är väl värt att titta grundligt på – framförallt finansieringen och fördelningen av det – som inte nödvändigtvis behöver tas ut från fastighetsskatten utan utrymme kan skapas ur andra budgetposter som en särskild satsning på just barnen.
Varför inte införliva den som en särskild märkt post i socialförsäkringarna så slipper vi antagligen också gnället från borgerliga politiker samt att man betalar den andelen efter förmåga som med alla andra skatter.
Jonas skall ha heder av att han är den förste politiker i Almedalen som inte bara tänker krav vad avser våra barn utan också något minst lika viktigt som upplevelse och förnöjelse – när sådant tidsmässigt utrymme finns.
Vi måste ha råd att ge våra barn den möjligheten.

Talet i övrigt då?
Tja talet var som förväntat varken mer eller mindre – ideologiskt agitatorisk utifrån Vänsterpartiets ideologiska inriktning.
Där fanns hugg och slag som när han såg på sin roll som opposition och beklagade att regeringen inte kan fullfölja allt men ville påvisa skillnaden mellan å ena sidan Vänsterpartiet å andra sidan Miljöpartiet och Socialdemokraterna.
En känga mot Jimmie Åkesson kom som väntat där Åkesson talade om en politik för barn. Men enligt Jonas visste han vilka barn som räknades in i Åkessons värld och gav följande känga till honom.

”Sverigedemokraterna är så mycket i opposition att de faktiskt röstar emot sin egen politik… så gör inte vi”.

Kanske inte hans bästa tal men betydligt bättre än flertalet andra i Almedalen.
Fokus var på barnen där han presenterade ett bra förslag väl värt att grunna på – välfärden och Greklandskrisen upptog en stor del av talet som var ovanligt kort.

 

 

 

Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. Hans Bodin

     /  6 juli, 2015

    Hej! Harg känner jag till och Hallstavik med omnejd känner jag pga. att min svägerskas sommarstuga ligger i närheten vid Singöfjärden! Jag har också kännt inspiration av din blogg och haft många roliga stunder när jag läst alla dina sågningar av våra politiska motståndare!
    Jag önskar även dej och din familj en lång och skön sommar!
    Mvh! Hans B

    Liked by 1 person

    Svara
  2. Hans Bodin

     /  5 juli, 2015

    Hej! Själv har jag ca.en halv fot i vänsterpartiet. Märkligt är som du skriver att V.är så litet.
    Jag vet inte varför men nog borde väl vänsterpartiet med sympatiske Jonas Sjöstedt vara större än SD! Hallstavik är ju en bruksort som borde vara ett bra ställe för V och S men där röstar var 3:e på SD! Jag vet att många är arbetslösa där efter den delvisa nedläggningen av bruket men tror folk att SD ska fixa tillbaka jobben genom att slänga ut invandrarna från Sverige! Jag tror att vänsterpartiet blir mera populär i nästa val. Philblads korkade fråga om Östermalm är ett direkt slag under bältet!
    Mvh! Hans B

    Liked by 1 person

    Svara
    • Hej Hans!

      Vänsterpartiet har många jordnära frågor på sin agenda som borde ligga väljarna varmt om hjärtat.
      Inte desto mindre ligger dom och skvalpar på 6 till 8% i väljarkåren.

      Kul att du nämner Hallstavik som en ort jag är välbekant med sedan barnsben.
      Gick i kyrkskolan i Harg i min ungdom och familjen drev ett jordbruk på gården Sävlingsbo om det är bekant för dig.
      Jordbruket var ett arrende som Hargs fideikommiss lät arrendera ut och var i släktens vård sedan början på det förra sekelskiftet.
      Tragiskt att höra hur SD växer i denna gamla bruksort som ligger mig så varmt om hjärtat.
      Upp och ned är tiden dessvärre.

      Nu kommer jag att göra ett uppehåll här på bloggen men återkommer under hösten på nytt.

      Därför önskar jag dig och din hustru en trevlig varm och skön sommar.
      Har alltid varit inspirerande och roligt att läsa dina kommentarer som jag tycker mycket om.

      MVH//Björn

      Gilla

      Svara

Välkommen att kommentera.

