Mitt fartyg håller på att förlisa………………


haddock_desertMardrömsbesked!
Nu tänker jag lämna mitt alltigenom städade och utifrån omgivningens krav på redigt språkbruk och ge mina uttryck en touch av sjömannens – för de som inte tål det ber jag om ursäkt och så kan ni sluta läsa här.
Idag konstaterar jag att Sifo ger – i sin undersökning – Sverigedemokraterna den största andelen av arbetarkollektivet.
Vad i helvete är det som kantrar i den Socialdemokratiska politiken?
Att Socialdemokraterna inte längre är det största partiet bland arbetarna är inte bara en mardröm för Stefan Löfvén utan för alla oss som trott och tror på partiet – en skymf.
Vid rorkulten står Stefan och gängar vilt och andfått till styrbord och babord images (27)för att hålla kursen i ett planerat bestick medan jungman Carin Jämtin står bredvid – och närmast som en jävla skeppspapegoja – ursäktar sig med att detta kunde vi förvänta oss.
Vi är inte nöjda – upprepar hon sig – utan målet är att vi ska öka.
Det har vi hört i snart 30 år – vi måste öka farten!
Öka farten!
Socialdemokratin har sedan början 90-talet ryckt i den förbannade maskintelegrafen för att öka farten men utan att maskin svarat.
Det är grus i maskineriet Carin Jämtin – och inte bara några sketna korn utan ett helt jävla grustag.

sverigeI mitt fartyg – Sverige – talar man mest bland besättningen om ”bomsen” – tiggare på sjömansspråket – och alla övriga påmönstrade internationella besättningsmedlemmar.
Jag som gammal erfaren sjöman har levt i denna mångkultur hela mitt liv och mått jävligt bra av det – och inte bara bra – jag har fått många vänner för livet runt om i världen – som inte bara inspirerat mig utan givit mig enorm glädje och tacksamhet över att få lära känna dem.
Därför spyr jag – på läsidan för säkerhets skull – över dessa förbannade galningar som håller på att kapa vår – mitt fartyg – redo att förvandla det till någon flygande holländare som seglar dit vinden blåser utan mål för att tillfredsställa detta enbenta rövarpack.
Stefan – du är för tillfället påmönstrad som befälhavare.
Odugliga besättningsmän bör lämna fartyget i närmaste hamn – ge dom gratis hemresa – men byt ut de som inte är spantade för traden.
På politikerspråk – regeringsombildning.
Du vet vilka jag menar!

kaptenIbland Stefan – får man som befälhavare ta beslut som gör ont – jag vet av egen erfarenhet – men det onda i själen är inget mot det goda som uppstår hos besättningen när man skalat bort skiten.
Tyvärr har du heller inte mycket till hjälp.
På kajen står det en illuster samling med märkliga avsikter – en om möjligt ännu svagare och definitivt mindre spantad samling – redo att ta över rodret och maskintelegrafen.
Den där samlingen styrde fartyget på grund under den tid de var påmönstrade med stora reparationskostnader som följd.
Bakom dem står ännu en samling hornbeklädda – ännu mer illustra individer –  som hoppar jämfota av glädje över att fartyget läcker som ett jävla såll.
Ibland Stefan får man välja av två onda ting det minst onda för att förhoppningsvis minska läckorna och få fartyget att fungera så som ett fartyg skall fungera.
Därför Stefan borde du göra följande.

sjunkande fartygMönstra på den samling som lyckades skada mitt fartyg.
Ibland får man göra sina fiender till sina vänner.
Placera dom i maskin.
Se till att det för sin egen skull håller ångan uppe och styr fartyget ut på öppet säkert vatten.
Hjälper det inte – använd den niosvansade katten för att få bukt med samlingen – man måste hålla styrbordsögat på dom.
Mönstra samtidigt av alla jävla papegojor och byt ut dom mot sådana som inser att allt annat utom svammel tätar läckorna som får fartyget att sjunka sakta – men säkert – om inget görs.

MaskintelegrafenJo jag vet – skeppskassan klirrar i det närmaste tom.
Trots det måste det handlas för att vi skall överleva – om så på lånade pengar.
Ge order till din telegrafist – fyll på skeppskassan så fartygets besättning kan överleva och få kraften att räta upp fartyget.
Skit i dem som tjatar om svavelhalten i bränslet och hur jävligt det kan bli.
Den frågan är viktig men i ett läge där bottenslagen ökar och fartyget håller på att kantra och med en maskin där man kan nicka i takt med kolvslagen – så kanske svavelhalten inte är det allra viktigaste just nu.
I stormen prövas besättningen – och framförallt befälhavaren.
Låt dig inte luras in i en massa jävla svammelfigurers joller – om minskade hyror för besättningen eller sovmorgnar för junglunsarna – vars enda egentliga syfte är att öppna bottenventilerna så att fartyget snabbare får kika på krabborna genom ankarklyset på havets botten – då om inte förr är fartyget förlorat, förlist och utom all räddning.
Visa handlingskraft – visa att du är en värdig befälhavare – håll kursen – vinn besättningens förtroende genom att lyssna på dem.
Fråga mig – jag vet, jag förstår och jag ser därför kunde jag förtöja med flaggan i topp och jag vill inget hellre än att du i ditt värv också skall göra det.
Det är din räddning idag!

Lämna en kommentar

16 kommentarer

  1. Shit, jag gjorde fel. Gör nytt försök så kan du radera denna och den som inte funkade.

    Liked by 1 person

    Svara
    • Tack Eaqhan – bägge fungerar för mig och kommer att användas då jag skriver om USA och dess korståg över världen för att med paradoxer beskriva hur frihetstörstande alla länder skall vara men som föder och göder fattigdom, krig, terror, våld och förstörelse långt värre än den värsta naturkatastrof.
      Samtidigt sitter den amerikanska lobbymaffian som går hand i hand med både republikaner och demokrater – aningen av nyansskillnader mellan två obegripliga ideologier – som förkunnar att världen är lite mer säker när man skickar B52 med napalm över Vietnam och atombomber över Japan.
      Eller ljuger världssamfundet rakt i ansiktet för att skapa den kris vi nu ser i Mellanöstern.
      Antingen är ni med oss eller mot oss konstaterade en av världens största krigsherre samtidigt som man bockade och bugade i den övriga världen och prisade gud att USA finns – inte minst i Sverige.
      När världen och Europa behövde dom – när Churchill bönade och bad sa dom konsekvent nej tack – det hade inga ekonomiska fördelar av att hjälpa Europa som dessutom vid tidpunkten de beslöt sig för att hjälpa oss få bort Hitler – det krävdes en enorm övertalningsförmåga innan de slutligen ställde upp och främst för att hotet från öst riskerade ta över hela Europa.
      Jag hatar inte amerikaner – tvärtom jag älskar dom, älskar att diskutera med dom för de har en fullständigt barnslig naiv bild av sitt land och världen i övrigt – den del de känner till – inte alla naturligtvis men en stor andel.
      De har genom indoktrinering av lobbymaffian med erforderligt stöd av politikerna lurats till att tro att USA är världens medelpunkt.
      Det finns en utbredd missuppfattning vad gäller USA.
      En uppfattning att alla kan skapa sig en värdig möjlighet – ett land av möjligheter.
      Jag är övertygad om att en av de största pajaser de har – Donald Trump – säkert skulle medge att så är fallet.
      Men fråga istället vad alla de miljoner medborgare som lever långt under fattigdomsstrecket har för möjligheter.
      Jag är inte enbart kritisk – jag inser att det finns mycket bra med USA också – men politisk kan jag önska dom åt helvete ibland samma helvete de skapat med sin protektionistiska hållning.
      Jag känner sympati för alla dessa miljoner men anser samtidigt att de är deras nationella problem som de får lösa på det samma sätt som vi får lösa våra egna problem.
      Men jag vänder mig emot deras självpåtagna rätt att diktera villkor för den övriga världens befolkning – där går min gräns.

      Tack igen Eaqhan för bilderna den sista kommer väl till pass senare.

      MVH//Björn

      Gilla

      Svara
  2. Om du behöver en bild så vassego’, den e’ gratis och passar säkert in i många inlägg!

    /Skvitt

    Liked by 1 person

    Svara
    • Tack Eaqhan – du har så många exemplifierade bilder som det är svårt att motstå och kommer säkert att passa väl in i flertalet av mina texter för att ge extraskjuts till meningen

      Tack för din generositet som jag uppskattar oerhört mycket.

      MVH//Björn

      Gilla

      Svara
  3. /Skvitt

    Gilla

    Svara
  4. Härlig läsning, härlig jargong! Det behövs ibland.
    Twittrar och delar på fb.

    /Skvitt

    Liked by 1 person

    Svara
  5. Hans Bodin

     /  23 augusti, 2015

    Hej! Ja miljöpartiet känns som ett släpankare! Jag skulle hellre se Ulla Andersson och Jonas
    Sjöstedt som besättning istället för dom för dessa knätofsar! Det skulle ge mera fart och fläkt på skutan!
    Mvh! Hans B.

    Gilla

    Svara
    • Hej Hans!

      Strategisk var det inledningsvis klokt att binda fast Miljöpartiet så de inte skulle vingla över till högersidan.
      Detta var den ena aspekten.
      Den andra var att underlätta möjligheten att i olika sakpolitiska frågor söka stöd från främst Folkpartiet och Centern – vilket ansågs underlätta med ett Miljöparti snarare än Vänsterpartiet i regeringen.
      Men det misslyckades – främst för att högern ansåg sig själva så regeringsdugliga med Allianssamarbetet trots att de egentligen inte ville mot bakgrund av deras försvagade valsiffror.
      Istället för – började man jävlas med regeringen på alla konstens vägar och med hjälp av högerextremisterna bakom sig.
      Moderater har jag noll och intet tillit till – har aldrig haft och kommer aldrig få.
      Folkpartiet – under den ledning de har – skapar sin egen avgrund och Centerpartiet lika så med den avsaknad av både insikt och vad som var deras ryggrad en gång i tiden, den har bytts ut mot storstadspolitik med de nyliberala och radikala Stureplanscenterns hjälp.
      Det ena av två socialkonservativa partier – det ena med nationalistisk värdegrund det andra med kristen värdegrund – kan i akt och mening slå ihop sina påsar – same ship same shit.

      Det är ingen bra sits för en rödgrön regering alldeles oavsett Vänsterpartiet ingått eller ej.
      Vi har en politiskt situation där ingen vill ta ansvar för landet utan ägnar sig åt förslag om ytterligare destruktion av lönestruktur och kollektivavtal samt toppar sina idéer med förslag om sovmorgnar för ungarna i skolan – man tar sig för pannan!
      Man inser inte vad det är vi har emot oss.

      MVH//Björn

      Gilla

      Svara
  6. Sten

     /  22 augusti, 2015

    Jag får ånyo tacka för ett mycket bra och tänkvärt inlägg här BE! Du borde försöka att få in detta i någon tidning. Förslagsvis Aftonbladet. Så att fler än denna lilla skara kan läsa dina visdomsord, blandade med humor på ett språk som även jag som bara pissat i Östersjön minns.
    Mvh Sten Jonsson

    Liked by 1 person

    Svara
    • Hej och tack Sten!

      Även den som pissat i bräckvatten är en sjöman.

      Skaran som läser detta är som du uttrycker det – liten men ändå ett tusental på olika medier som Facebook, Twitter och andra medier.
      Att få in denna krönika på Aftonbladet vore behjärtansvärt – inte minst mot bakgrund av den enorma läsekrets som de har – men är rädda att ansvarig redaktör kan anse språkbruket är väl mustigt för dem.
      Nåväl jag tar dig på orden och skicka in den till dom så får vi se.

      MVH//Björn

      Gilla

      Svara
  7. Energi, ekonomi omställning

     /  22 augusti, 2015

    Ja Björn, det var en salva, men ack så sann. Men vad gör redieriet, när de får ett telefax från styrman som lyder ”Idag var kaptenen nykter”!?

    Liked by 1 person

    Svara
    • Hej!

      Tack ska du ha – men kan avslöja i förtroende att jag var ändå lite återhållsam – det kunde rätt lätt bli ännu mustigare i avsikt att väcka den törnros som sover i all sköns ro när hela havet stormar.

      Den här kapten var alltid nykter i tjänsten – men känner till historien om skeppsdagboken och den ständigt nyktra kapten som tyckte andra skulle stå noterade för sina dumheter 😉

      MVH//Björn

      Gilla

      Svara

Välkommen att kommentera.

