Idag är en ny dag………………….


skoldådetIdag är en dag – en ny dag – i förrgår var en annan dag – en svart dag och en sorgens dag.
Barn, unga och vuxna fick knivskador, många skräckfyllda erfarenheter och några miste livet – varför?
Är inte alla offer egentligen?
Till och med den unga pojken som genomförde detta bestialiska vansinnesdåd på Kronans skola i Trollhättan är ett offer – ett offer för den förbannade rasismen, indoktrineringen och hatet främst på diverse sociala medier.
Vi behöver inte längre leta efter den – den slås upp mitt ibland oss och blottar alla sina fasansfulla vidrigheter mitt framför våra ögon – vidrigheter man näppeligen trodde skulle finnas i Sverige – ett land byggt av humanitet och mänsklig värme – ett signum välkänt inte minst i vår omvärld – vilket inte minst visat sig nu i flyktingkatastrofen.
Alla dessa vidriga så kallade hatsajter – ”sanningssägare” för vissa – vidriga och besinningslösa uppviglare för de flesta andra med ett enda syfte – slå sönder statens legitimitet, skapa kaos och förvirring.
Hat, hot och uppmaningar till våld främst riktad mot invandrare flyktingar och tiggare.
Igår – och emot mina principer – besökte jag ett flertal av de mest kända ”hatsajterna” för att skapa mig en bild av hur kommentarerna ser ut främst vad avser händelsen i Trollhättan.

Det jag såg och läste var något av det mest smaklösa och vidriga jag läst och jag har varit med om mycket i mitt liv.
Det jag läste fick mig att må illa med kväljningar – jag blev förstummad, rent av chockad.
Jag var oförmögen att ta in hatet, det var skrämmande och obehagligt bara att veta det finns mitt ibland oss – kanske till och med nära mig – obehagliga tankar – tankar som jag försökte värja mig emot på alla sätt.
Allt får dock ett sammanhang – Sverigedemokraterna med dess argument och ambitioner, alla dessa förhatliga nazistorganisationer av varierande slag som förmedlar sin propaganda via – till organisationerna knutna hatsajter, retoriken och den öppna främlingsfientligheten förmedlad av Sverigedemokraterna i våra landsomfattande medier och inte minst mitt inne i vårt parlament – triggar dessa som vill kalla sig Sverigevänner – det är inte Sverigevänligt att förmedla hat och hot, det är inte Sverigevänligt att uppmana till våld eller genomföra våldsaktioner, det är inte Sverigevänligt att visa inhumanitet – det är istället en skymf mot alla de som bor och verkar i Sverige.

912@70Det blir ofrånkomligt att den hatiska retorik och de argument som framförallt Sverigedemokraterna använder sig av i sina ambitioner får bära det yttersta ansvaret för den svans av främlingsfientliga aktioner som sker runt om i landet med våld mot tiggarna, nedbrunna planerade asylboenden samt asylboenden som varit och är bebodda – nu senast en byggnad avsedd ursprungligen för barns sommarvistelse.
Det har därutöver bekräftats av undersökningsledaren i Trollhättan avseende skolmassakern – att denna händelse är att rubricera som ett hatbrott som 645@70inspirerats av bland annat Jimmie Åkessons och hans partis propaganda – men också av diverse nazistiska organisationer.
Ungdomar som står mitt emellan barn och vuxen söker sin identitet och blir ett lättköpt offer för dessa tvivelaktiga organisationer.
Det handlar om samhällsomstörtande verksamhet – främst bakom anonymitet och våldsgärningar genomförda under dygnets mörka timmar – en ljusskygg verksamhet.
Av den anledningen bör Polisen medges möjlighet att skanna av alla dessa hatsajter – där lär finnas – med stor säkerhet – potentiella våldsinriktade gärningsmän.
Vi skall inte tro att uppmaningar på sociala medier bara skall tas med en ”nypa salt” – det är vidrigt men man menar det säkert inte – då är vi naiva.

migratJag har – som bekant – hela tiden under denna turbulenta tid med det dåliga parlamentariska läge vi befinner oss i – förespråkat blocköverstigande överenskommelser vad avser migrationspolitiken.
En sådan presenterades igår och alldeles oavsett vad man individuellt tycker om överenskommelsen så är den bättre än en ytterligare strid mellan blocken som inte leder till något annat än ett hönsgårdsparlament.
Det rapporteras att Sverigedemokraterna uteslutits från dessa sammankomster mellan regeringen och oppositionen då man bedömt att deras ståndpunkter är omöjliga att kompromissa med.
Och jag är övertygad om att man knappast känner någon större ledsamhet särskilt mot deras nu aviserade åtgärder där man skall flytta ut parlamentarismen på gator och torg istället för i riksdagen.
Det rapporteras dessutom att också Vänsterpartiet uteslutits.
Detta är inte sant – de var med i samtalen från första början med lika goda intentioner som alla de övriga medverkande partierna.
Vänsterpartiet valde dock själva att inte delta i de vidare förhandlingarna på grund av att man inte kunde acceptera den för partiet så viktiga fråga som tillfälliga uppehållstillstånd innebär – vilket jag har full förståelse för.
Valet att lämna överläggningarna och stå utanför den nu aviserade överenskommelsen stod mellan att acceptera en intern svekdebatt hellre än att fortsätta delta då man insåg att kompromissen skulle bli alldeles för dyr för partiet.
Det har också för mig rapporterats att Vänsterpartiet har deltagit med många konstruktiva goda förslag och man beklagar att man nu tagit ett sådant beslut men skall självklart respekteras – det är därvidlag oanständigt av medierna att ringa in Vänsterpartiet i samma genre som dess totala motpol.

Den migrationsöverenskommelse man nu är överens om delar jag inte i alla delar – några är jag starkt kritisk till.
Tillfälliga uppehållstillstånd införs och blir en huvudregel under tre års tid och är en eftergift – särskilt mot Moderaterna och Kristdemokraterna som liksom Sverigedemokraterna aviserar en signalpolitik som innebär kort och gott – kom inte hit, vistelsen blir osäker.
Det finns dock undantag såsom kvotflyktingar – vilka kommer att utökas från dagens 1900 till 5000, barnfamiljer och ensamkommande barn under 18 år.
Det tillfälliga tillståndet kan dock efter 3 år förvandlas till ett permanent under förutsättning att man kan försörja sig själv – försörjningskravet är ett Folkpartistiskt förslag gemensamt med Moderater och Kristdemokrater.
Detta ställer höga krav på regeringens fortsatta arbetsmarknadspolitik och här har regeringen fått backa på vad avser RUT-avdragen samt också införa ett RIT-avdrag – mot bakgrund av arbetsmarknadsnegativ utveckling ter sig en utökning vara både dyr och kontraproduktiv.
YA-jobben skall utvidgas – som jag tidigare ställt mig positiv till – det dåliga är att man bortser från kollektivavtalen vilket är en ytterligare eftergift åt främst Moderaterna men även Centerpartiet.
Mot bakgrund av en – generellt sett oreglerad – arbetsmarknad där inte minst avsaknad i lagstiftningen om minimilöner kommer att i än högre grad utnyttjas av mindre seriösa arbetsgivare med sannolikhet gränsande till visshet – det är inte ett helt obekant fenomen.
I övrigt har jag inte så mycket att invända emot överenskommelsen även om jag inte betraktar den som optimal och i ett visst avseende rent av kontraproduktiv.
Men blocköverskridande överenskommelser handlar om att ge och ta och alternativen är ännu värre.

Särskilt skall påtalas vikten av att fördela asylsökanden jämnt över kommunerna och här har framförallt Moderaterna och Kristdemokraterna fått ge med sig.
Att man i sak anser att tillfälliga uppehållstillstånd är en ren signalpolitik i syfte att minska trycket på mottagningen är något vi får dra erfarenhet av – den har dock inte minskat trycket på Tyskland – som ett exempel – och jag tror inte heller att flyktingar som flyr för sina liv i första hand sitter och kalkylerar om tillfälliga eller permanenta uppehållstillstånd är det som vägleder dem i valet att fly från krigets alla fasor.
Man kan också undra hur det är ställt när man diskuterar perifert utökat RUT-avdrag när krisen i bostadsbyggandet är av en magnitud som närmast beskrivs katastrofalt akut.
I synnerhet när man tar del av Migrationsverkets prognoser för dels året dels för nästa år med ett asyltryck motsvarande 165.000 – blir lite av en cynism.
Visserligen har man tänkt sig tillfälliga lättnader i plan- och byggregleringen samt förenkla samt tidsbegränsa bygglovsprocessen.
Men dessa åtgärder är en droppe i badkaret mot bakgrund av Migrationsverkets aviserade prognoser – och när den tillfälliga lagstiftningen är på plats står vi sannolikt inför en ännu större akut bostadsbrist.

Överenskommelsen tyder – trots en del positiva åtgärder – på ett visst oförstånd av den magnitud av asylsökande vi står inför och där man borde fundera över hur man definierar ansvar inför den verklighet vi står inför.
Jag är inte helt säker på att de nu aviserade åtgärderna kommer att minska trycket av asylsökande och framförallt är jag tveksam till de arbetsmarknadspolitiska förslag som ingår i överenskommelsen och är förvånad över ett så tunt förslag vad avser bostadsbyggandet.
Det positiva är dock att man – trots allt – satt sig ner för att överenskomma om en överenskommelse som inte är någon överenskommelse – vilket man tydliggjorde under presskonferensen.
Låt oss dock hoppas att denna nyvunna samförståndsanda inte leder till det vanliga ”käbblet” mellan partierna med syfte att vinna partipolitiska poänger – migrationsfrågorna bör stå utanför allt partipolitiskt käbbel.

 

 

 

 

Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. Bra skrivet.
    Tyvärr tror jag att det kommer bli ÄNNU värre nu när sd-svanzen tror sej omsprungna av invandrarna gällande bostäder och arbeten.

    Hittills har jag inte träffat en enda person som på rak arm kan säga att de fått det sämre pga invandringen.
    ——
    När Vänsterpartiets Rosanna Dinamarca höll upp en bröstbild framför sin påklädda kropp på sin (tror jag) Facebooksida, blev hon avstängd 😦 . När bröst är förbjudna att visa så borde hatsajterna kunna stängas ner med omedelbar verkan. Det är bara en fråga om att vilja.

    Kao

    Liked by 1 person

    Svara
    • Hej Kao!

      Jag delar din uppfattning.
      Det är både upprörande och en paradox vad avser bedömningar man gör.
      Att visa brösten är tämligen oförargligt och knappast någon skulle ta illa upp för det – snarare tvärtom om man nu känner för det.
      Men att skapa hatsidor med de mest vidriga invektiv, hat och hot går alldeles utmärkt uppenbarligen.
      En konstig värld vi lever i!

      MVH//Björn

      Liked by 1 person

      Svara
  2. Hans Bodin

     /  24 oktober, 2015

    Hej! Jag blir både förbannad och ledsen över dessa hatsajter som triggat till denna tragedi i Trollhättan men även alla dessa mordbränder! För min hustru med sin lärarbakgrund kändes det fruktansvärt! Vad har hänt med med vårt land när hatet flödar mot medmänniskor som söker skydd och hjälp och hur folk inte bryr sig när det händer olyckor m.m utan istället står filmar och till och med hindrar räddningspersonal att komma fram! Sjunker inte SD:s popularitet efter det här så funderar jag om deras väljare har bara två hjärnceller! Överenskommelsen var en nödvändighet för att få arbetsro och kraft för att fortsätta uppstädningen av alliansförödelsen !
    Jag önskar dej en fortsatt trevlig helg!
    Mvh! Hans B.

    Liked by 1 person

    Svara
    • Tack Hans!

      Ja det är bedrövligt och man har svårt att finna ord.
      Jag förstår att din hustru känner en stark bedrövelse mot bakgrund av hennes lärargärning.
      Jag hoppas och ber till alla tänkbara makter att SD tappar sitt väljarstöd.
      Det enda de är intresserade av är just kaos och splittring – ut med dem ur Riksdagen och låta förtvina eller sälla sig till den undervegetation där de egentligen hör hemma.

      Jag önskar dig och din hustru också en fortsatt trevlig helg

      MVH//Björn

      Gilla

      Svara
  1. Nu ska Trollhättan tillbaka till det normala | eaqhan

Välkommen att kommentera.

