Lagt kort ligger är inte min Socialdemokrati………………


Publicerad 2016-07-12
Stefan halvtidFör några veckor sedan
tog jag del av en intervjuserie av samtliga partiledare som bland annat Aftonbladets Lena Mellin genomförde.
När jag tog del av Stefan Löfvéns utfrågning var det många av oss läsare som satte kaffet i vrångstrupen av en särskild orsak – en orsak som rimmar dåligt mot allt vad Social demokrati innefattar.
När jag sökte artikelserien hade Lena Mellins redaktion påpassligt flyttat över den till Aftonbladet Plus – just nu en kampanj som innebär att du betalar en (1) krona den första månaden samt därefter löpande 39 kr/m.
Den som vill betala för skit får också skit och jag är inte beredd att betala för skit – inte ens för den ringa summan av 39 kronor.
Så  stort tack till Solrosuppropet – bli gärna ekonomisk stöttepelare till den organisationen – som hade den förnämliga framförhållningen att rakt av kopiera avsett intervjuavsnitt som citeras här nedan;

Varför betalar sjuka och arbetslösa högst inkomstskatt, högre än både pensionärer och löntagare?

– Jag sade redan i valrörelsen att vi inte tänker förändra villkoren för enskilda hushåll. Lagt kort ligger.

Men varför ska de betala högst skatt?

– Vi tänker inte förändra det som är gjort. Jag tänker inte ändra i hushållens förutsättningar.

Men är det inte konstigt att de mest utsatta betalar högst skatt?

– Det var den förra regeringens val att göra detta. Det hade inte den effekt på sysselsättningen som de trodde. Det visste vi redan då.

Du anklagar ofta Alliansen för att sänka skatterna och inte investera. Är inte det ett ihåligt argument när regeringen inte rör deras jobbskatteavdrag?

– Det är en väldig skillnad. De sänkte skatterna med 140 miljarder, vi investerar 60 miljarder om året i bostadsbyggande, vägar och järnvägar.

Men om huvuddelen av deras skattesänkningar lämnas orörda är inte ditt argument mot dem då ganska dåligt?

– Nej, de skattesänkningar som gjordes för människor ligger kvar, jag tänker inte rubba hushållens förutsättningar.

skattehöjningAtt Stefan Löfvén redan innan valet sa att jobbskatteavdragen inte skall röras är mot bakgrund av att de skulle innebära stora påfrestningar på hushållens ekonomier samt att det därmed vore politiskt självmord om löftet varit att återställa 140 miljarder i beskattning under den valda mandatperioden – att sänka skatter ger röster – att höja skatter är mord – väljarnas plånböcker är viktigare än allt annat.
Var och en kan säkert räkna ut själva vad detta skulle innebära för den egna ekonomin att plötsligt få betala tillbaka vad Alliansen generöst gett löntagarna där de med högst inkomster också fått den mest generösa skattegåvan.
Att de borgerliga charlatanerna undantog vissa grupper i samhället – de med arbetslöshetsersättning, sjukskrivna, pensionärer och föräldralediga – blev till en ur skatteskalan enorm diskriminering – värst för de med små eller inga ekonomiska incitament för sin försörjning.
Sammanfattningsvis – ”berika de besuttna på de fattigas bekostnad” – och motiveringen är välkänd och kan sammanfattas ytterligare med – ”drivkrafter” – ett närmast utslitet mantra som används av högern och illustrerar på ett tydligt sätt deras syn på vissa grupper i samhället.
Att betala skatt efter var och ens förmåga har sakta men säkert vänts till en oförmåga.

Utifrån intervjun kan tydas huruvida Stefan Löfvén svarade explicit på om det var rättvist att de med låga ekonomiska förutsättningar skall betala en jämförelsevis högre skatt – eller om han svarade avseende jobbskatteavdragen generellt.
Därom tvista nu de lärde – och att be Lena Mellin om ett förtydligande är direkt under min värdighet – varför jag ställde frågan direkt till mitt parti och bad om ett förtydligande.
Det svar jag fick gjorde mig rosenrasande – och i ögonblicket då jag hade svaret i min hand kunde jag inte garantera – min i övrigt goda – självbehärskning mot det anonymt undertecknade svar jag fick som innehöll ett tack för mitt engagemang och för att fördjupa mina kunskaper om Socialdemokratiskt politik hänvisades jag till ett antal länkar där jag säkert skulle få svar på mina frågor.
Det var inte det svar jag hade förväntat mig vilket renderar mig att öppet kritisera mitt partis världsfrånvända dialog med sina medlemmar.
Att jag inte godtar ett sådant uselt svar behöver jag knappast poängtera och mitt svar anger det i allra högsta grad – svar erfordras således specifikt avseende betydelsen av ”lagt kort ligger” i sammanhanget arbetslöshetsersättningar, sjukersättningar samt övriga av de borgerligt diskriminerade grupper i beskattningssyfte.
Inga ”anonyma” Socialdemokrater skall lära mig vad Socialdemokratisk politik är och borde vara.

SkattegapAtt diskrimineringen av olika samhällsgrupper försiggår dagligdags framgår med all önskvärd tydlighet och illustreras av skärmdumpen här invid – där källan är Skatteverket – är inte det som frågan gäller – den är känd sedan länge – utan snarare vad skall regeringen göra för att förändra diskrimineringen med olika skatteskalor för olika grupper i samhället?
Varför har plötsligt principen om skatt ”efter var och ens förmåga till var och en efter behov” plötsligt ersatts av ”skatt efter var och ens oförmåga till var och en utan behov” eller numer ersatts av ”lagt kort ligger” blivit en socialdemokrati som jag inte känner igen?
Att spela poker med människors ekonomiska förutsättningar och möjligheter att försörja sig tillhör de borgerligas ambitioner – inte mitt parti.

Hederlig-skatteflyktJag är väl medveten om det parlamentariska läget.
Jag är också väl medveten om Socialdemokratins grundläggande värderingar tillika vårt valmanifest.
Att våra värderingar får skjuta på sig ibland just på grund av den parlamentariska situationen har jag den största förståelse för.
Och jag vill göra tydligt att det är en annan politisk utveckling idag än den som var rådande under de borgerliga charlatanernas överhöghet.
Vi ser markanta förändringar på arbetsmarknaden – tack Ylva Johansson för ditt oavbrutna engagemang.
Vi ser markanta förändringar inom socialförsäkringssystemet – tack Annika Strandhäll för ditt obrutna engagemang på socialförsäkringsområdet.
Vi ser en annan ekonomiskt fördelningspolitik idag än under Alliansens inkompetenta finansminister Anders Borg – tack Magdalena Andersson för det.
Jag är glad att vi har en regering som – trots det parlamentariska läget – förmår ta till vara de ekonomiskt utsatta i samhället på ett värdigare sätt än vad som förevarit – det tjänar alla på – inklusive Anna Kinberg Batra med sina koalitionssystrar och bröder.
Det är lätt att riva sönder – men svårt att återställa eller bygga – det tror jag alla är överens om.
Och vad avser statsminister Stefan Löfvén i all ära – men ibland måste man välja sina ord med eftertänksam insikt och ”lagt kort ligger” inbegriper inte det alldeles oavsett vi missförstått eller inte betydelsen av det – det är pokerhajarna inom Alliansen som bäst kan spela med människors värdighet och utsatta position – det ligger lika nära deras intressen som skatteparadisens guldgrävare.
Därmed förutsätter jag att den extra skattebörda som nämnda kategorier utsatts för per omgående avlägsnas – hur detta skall göras utifrån bibehållet goda statsfinanser bör Magdalena Andersson och hennes departement fundera och arbeta på.
Skatt skall betalas efter förmåga – inte efter den situation som man för tillfället befinner sig i.

10422085_1142541222437396_1855501633061086139_nDetta inlägg i debatten får bli mitt sista intill det är dags för ”politikergycklarnas” högtidliga öppnande av ”cirkustältet” där hyckleriet och spektaklet skall fortsätta under ett nytt Riksdagsår.
Det är dags att ”engagemanget” får ta välbehövlig semester – men tro för all del inte att den obeskrivligt orättfärdiga beskattningen stoppas undan för det – jag kommer att jaga livet ur ansvarig intill dess jag får ett klart och konkret svar på mina frågor huruvida ”lagt kort ligger” avseende arbetslöshetsersättningar och dito sjukersättningar.
Till dess önskar jag er alla mina troget återkommande läsare – idag är ni 1040 stycken som följer mig – och allt från några tusen till cirka 20 tusen som dagligen läser det jag lyckas knåpa ihop – ni är alla en inspirationskälla för mig – STORT TACK TILL ER ALLA!
Och sköt om er och njut av en förhoppningsvis fin sommar.
bloggarna

 

Lämna en kommentar

10 kommentarer

  1. Tina F

     /  13 juli, 2016

    Jag blev också riktigt förbannad när jag läste om ”lagt kort ligger”, ska vi som är sjuka straffas för att Stefan Löfven vill skylla på Alliansen? Det får mig att ta en extra funderare på om han är så bra som jag tyckte i början. En riktig förklaring hade nog varit på sin plats, om han ska behålla mig som väljare.
    Jag önskar dig en trevlig sommar, och tack för dina kloka artiklar.

    Liked by 1 person

    Svara
    • Hej Tina!

      Ja det är viktigt att man i den positionen väljer sina ord på en våg.
      Alldeles oavsett tolkningen så är det naturligtvis alldeles vidrigt sätt att behandla människor på det sätt som de borgerliga gjorde och det borde därför vara högprioriterat att undanröja dessa skamlösa skillnader.
      Nåväl jag förväntar mig en förklaring – förhoppningsvis inom snar framtid då jag anser att detta är en så oerhört viktig rättvisefråga.

      Jag önskar också dig Tina en trevlig sommar och jag känner en ödmjuk tacksamhet inför dina vänliga ord 🙂

      MVH//Björn

      Gilla

      Svara
  2. Tarmo Lindholm

     /  12 juli, 2016

    Man kan ju tycka att ”korten som är lagda” är lagda av Alliansregeringen, så därför är det i högsta grad möjligt för Regeringen att lägga om korten,,,vilket också bör göras..!?
    Ha en bra sommar..:-)

    Liked by 1 person

    Svara
    • Hej Tarmo!

      Absolut det är vad regeringen skall göra också i detta avseende – fördela korten rättvist så blir vinsten rättvis om man skall dra en pokerslogan 😉

      Önskar också dig en skön sommar

      MVH//Björn

      Gilla

      Svara
  3. Hans Bodin

     /  12 juli, 2016

    Hej Björn! Hemma igen efter besök i fantastiska Roslagen. Stefans retrorik får mej att fundera om han verkligen gjort en konsekvensanalys med sitt tal och sina svar. Så vinns inga val 2018! Jag anser att vi bör göra som Thomas Piketty förespråkar. Progressiva inkomstskatter och höga förmögenhetsskatter! Ta från dom rika och ge till dom som behöver.
    Mvh! Hans B.

    Liked by 2 people

    Svara
    • Hej Hans!

      Ja jag blev konfunderad över Stefans ordval eller närmast överraskad.
      Jag känner ju heller inte Stefan – en av få partiledare jag inte träffat – Håkan Juholt brukar jag tala med ibland och Mona Sahlin har tystnat.
      Men Stefan har jag aldrig träffat och vet inte hur han resonerar.
      Ibland kan ju tankarna leta sig milsvid från de man vid tillfället sitter och diskuterar om – ett mänskligt särdrag som kan drabba oss alla understundom.

      Intill dess jag fått ett bättre svar än de jag gav sken av i krönikan avvaktar jag och hoppas att det var jobbskatteavdragen som avsågs – i annat fall skulle ju ”Lagt kort ligger” också omfatta skattegapet mellan pensionärer vilket det bevisligen inte gjort och inte kommer att göra.

      Tomas Piketty är intressant ur många aspekter – inte minst de du nämner dvs fortsatt progressiv beskattning med en ökad progressivitet efter valt inkomstläge – den finns ju redan den så kallade värnskatten i två skiktgränser – den nedre om 430 200 kronor där belopp mellan den nedre och övre gränsen om 625 800 kronor betalar man ytterligare 20 procent – över den högre skitgränsen betalar man ytterligare 5 procent så totalt 25 procent.
      Man har ju laborerat förr med denna värnskatt – som de borgerliga – inte förvånande – vill ta bort men inte vågar – för att öka kapitalinkomsterna till staten – den andelen kan man säker göra något åt om inget annat.
      Förmögenhetsskatten ger så lite i kapitalinkomst när administrationen räknats av så den ger dessvärre så lite intäkter – men å andra sidan drabbar det också en liten andel av befolkningen som då får det stora nöjet att också känna sig delaktig i det svenska samhällsbygget istället för att gömma undan skattemiljarder i utländska skatteparadis.

      Och vist ta från de rika för att ge till de fattiga är en bra Robin Hood tes som jag ställer mig bakom av många skäl – inte minst vad avser jämställdheten i landet.

      Nu har jag skrivit nära nog en hel bloggkrönika Hans – du får ursäkta mig 😉

      Roslagen är mitt paradis – jag som bördig rospigg älskar Roslagen och glädjer mig att också du tycker den landsändan är fantastisk för visst är det så.
      Min gamla farfar var en äkta rospigg och hade samröre med Albert Engström på sin tid – hutlösa historier kunde han berätta om den tiden som jag tror man kan skriva en hel bok om.

      Nåväl jag önskar dig en fortsatt trevlig sommar Hans med familj släkt och vänner – själva kommer jag göra ett uppehåll med min författning – kanske det blir några historier från min tid på all världens hav men det upptäcker du säkert när det kommer.

      MVH//Björn

      Gilla

      Svara
  4. Som vanligt intressant läsning och bra åsikter. Tack för detta : )
    Önskar även dig underbar sommar.
    Med vänlig hälsning Mikael/Värmland

    Liked by 1 person

    Svara
    • Hej Mikael från Värmeland du sköna!
      Det jag älskar mest – utöver den vackra natur som man möter i Värmland – är dess helt underbara dialekt lite nyans av norska skulle jag vilja beskriva den som.

      Önskar också dig en underbar sommar och önskar dig välkommen tillbaka igen när så tiden medger.

      MVH//Björn

      Gilla

      Svara
      • Härligt att du tycker om vår kära dialekt. Den brukar gå hem för det mesta ; )
        Jag prenumerar på dina inlägg & har gjort detta i några år. Det är otroligt när jag läser,,,,,,nästan alltid samma åsikt.
        Är så tacksam att du skriver dina inlägg.
        Bra jobbat!!!
        Med vänlig hälsning Mikael/Säffle/Värmland

        Liked by 1 person

Välkommen att kommentera.

