Björklunds lekstuga………………………..


Publicerad 2016-08-23
ledare (1)Björklund har gjort sig känd som politikern som rev sönder hela skolan under åtta år med hjälp av egna idéer utan inblandning av vetenskapliga rön eller lärarna själva.
De som får betala för hans kvasivetenskap är naturligtvis eleverna i första hand men också lärarna som belastades med ännu mer administration än vad som var rådande dessförinnan.
Betyg, ordning och reda var slagorden och för att motivera sina åtgärder ansåg han sig tvungen att beskriva skolan som en Socialdemokratisk flumskola.
Om skolan var en flumskola tidigare kan man med rätta fråga sig vad den är idag.
Och för att reda ut detta så krävs det att man gör en historisk återblick – en återblick som knappast talar för varken Björklund eller hans föregångare eller överhuvudtaget hans allierade kompisar i Alliansen.

SkolpengDet är inget att hymla om – vi har världens mest marknadsliberala skola – idag helt utan konkurrens.
Jag är emot vinstdrivande skolor och är självklart för ett totalt förbud mot att kapitalister skall använda våra elever för att öka sina vinster.
Jag är dock inte emot friskolor som utvecklar en annan pedagogik än den kollektiva – men då inom ramen för sådana organisationer där vinster inte är det primära – sådana friskolor har vi haft sedan början av 50-talet och med gott resultat.
Att den svenska skolan har försämrats i rasande takt är ett obestridligt faktum – inte minst påvisar de årliga PISA-resultaten – Programme for International Student Assessment – denna störtdykning.
I höst kommer ännu en undersökning – och vad man kan hoppas på är att dykningen bromsas upp – inte för att ge Björklund en medalj eller nuvarande skol- och utbildningsminister Gustaf Fridolin beröm utan för att våra barn får det stöd och den utbildning som krävs för att de så småningom skall kunna möta livet väl förberedda.

images (3)Men så kommer vi då till den Socialdemokratiska flumskolan som Björklund – i total avsaknad av insikt vevade med armarna till höger och vänster  – och motiverade införandet av sina kvasivetenskapliga åtgärder för att byta ut flumskolan mot världens bästa skola – men som blev världens sämsta skitskola.
Senast skolan hade en läroplan dikterad av en Socialdemokratisk regering var 1969 – Lgr69 – det var under Tage Erlander för de som minns honom.
Lgr 80 kom 1980 av en borgerlig regering med Olof Fälldin som statsminister. Nu skall här tilläggas – efter att ha språkats vid med f.d skoldirektör Nils Westberg – väl insatt i skolfrågor – som menar att Lgr80 var ett resultat av Sia – utredningen som leddes av socialdemokraten Jonas Orring med socialdemokraten Sven-Åke Johansson som huvudsekreterare – bägge ursprungligen lärare till professionen.
Jag vill därför rekommendera mina läsare att ta del av Nils värdefulla kunskap för att belysa och komplettera den historiska händelseutvecklingen genom att ta del av den artikel ”Skolan och demokratin” författad av Nils Westberg samt publicerad i nättidningen Skola och Samhälle så sent som 2014.
Jan-Erik Wikström var ansvarig folkpartistiskt statsråd för utbildningsfrågor gemensamt med Britt Mogård (M) skolminister som avskaffade betygen utom för högstadieeleverna – också ett Liberalt krav då – fast då hette partiet inte Liberalerna utan Folkpartiet och själv förklarar jag namnbytet med ett för sjömannen välbekant uttryck ”same ship same shit”.
Lpo 94 infördes den 1 juli 1994 av Beatrice Ask och Per Unkel – bägge Moderater – i Carl Bildts regering och ersatte den tidigare läroplan Lgr 80.
Så hur var det nu med Socialdemokratisk ”flumskola”?
Ska man rikta några anklagelser mot Socialdemokraterna är det väl snarare att de varit alltför passiva vad avser skolfrågorna.

ledarteckning-16_38988924Fallande skolresultat är – som Björklunds minnesluckor – ett symptom på hur arvet av borgerlig prägling av skolan – allt sedan 80-talet – gör sig påmind idag – i själva verket är det en liberal flumskola.
Liberaliseringen av den svenska skolan påbörjades på allvar under Carl Bildts regering.
Regelstyrningen som hade varit en garant för nationell enhetlighet ersattes av målstyrning och utvärderingar.
Inflytandet över undervisningen fördes närmre medborgarna och lärarna. Genom skolpengen öppnades nya möjligheter att välja skola och att etablera offentligt finansierade privatskolor – så kallade friskolor – eller skolor finansierad av riskkapitalet med vinst som främsta motto.
Kritiken mot statens utbildningsmonopol, kraven på ökad konkurrens och kostnadseffektivitet genom avregleringar, betoningen på större valfrihet för elever och föräldrar spelade en central roll som motiv till reformerna i början av 90-talet.
Den ideologiska förskjutningen kallades för ett ”utbildningspolitiskt systemskifte”.

sossarnas-felDet ovan beskrivna systemskiftet drevs på av nyliberala idéer.
Precis som den tidigare enhetsskolan vilade på en socialdemokratisk grund, vilar den nya skolan på en liberal dito och de två är ömsesidigt uteslutande. Socialdemokratin står för en sak, liberalismen för en annan.
Liberalism är inte en utan många olika idéer, varav en del är inbördes oförenliga med varandra.
De vanligt förekommande – svepande hänvisningarna till nyliberalism försvårar snarare än underlättar förståelse för vilka värden och normer som har präglat skolpolitiken under de senaste decennierna – samtidigt som det förstärker polariseringen mellan då och nu, mellan socialdemokrati och liberalism.
Den nioåriga grundskolan växte fram under efterkrigstiden – och 1972 hade den genomförts över hela Sverige.
Sedan dess hade vi en enhetsskola som åtminstone – intill dess högern med Jan Björklund tog tag i pekpinnen – hade som mål att ge alla barn en likvärdig utbildning – samma förutsättningar således med allt vad det kunde innebära.
Alla ni som hävdar inga skillnader mellan Socialdemokrati och liberalism kan själva se hur skolan utvecklats som ett resultat av liberala intressen under hela 90- och 2000-talet.
Våra barn skall inte användas som schackpjäser för kapitalistiska intressen – men det är vad som hänt.

9bjorklund1Härom dagen sommartalade Björklund -och precis som man trodde att Björklund kommit till insikt om sina monumentala misstag vad avser skolan och därför lämnat dessa till de konservativa Moderaterna – så var det just skolan som stod på tapeten återigen – som om det han redan misshandlat inte var tillräckligt misshandlat.
Jag vet inte om Björklund har några ekonomiska reserver i bakfickan för han anser att Försvarsmakten borde få minst 18 miljarder i tillskott – utöver de cirka 35 miljarder de kostar oss – om året enligt budget.
Därutöver vill han ansluta oss till NATO till en ytterligare kostnad om ungefär 75 miljarder i kostnad totalt för att anpassa Försvarsmakten utifrån NATO:s krav för dess medlemmar – alliansfrihet är inget som attraherar Liberalerna.
Nu tillkommer cirka 8 miljarder i satsningar på lärarnas vidareutbildning.
Samtidigt kritiserar han regeringen för att sätta kvantitet före kvalitet.
Om man inte visste bättre skulle man tro att Björklund saknar vissa vitala organ i hjärnan – särskilt den som styr tankeverksamheten.
Kritiken innebär att Björklund är nöjd med den stora lärarbrist som vi Socialdemokrater vill råda bot på.
Nu tillhör jag de som tycker att fokus på vidareutbildning är bra för lärarna ur ett kvalitetsperspektiv – men behovet av lärare är monumentalt stor.
Lärarfacken förordar höjda lärarlöner och bättre arbetsmiljö för att öka på kvalitén i skolan – det var något Björklund inte ens brydde sig om.
Summerat fanns det både bra och dåliga förslag i Björklunds tal – generellt måste jag dock säga att jag hoppas innerligt – för våra barns skull och för lärarnas skull – att Björklund aldrig någonsin får mandat att veva med skol- och utbildningsfrågor igen – även om Björlund inte förstår det så har liberaliseringen av skolan nått vägs ände.
Björklund gör sig också han bäst i opposition då kan man lova allt i kvadrat så länge det är populistiskt och tror det är vad väljarna vill höra – de han till äventyrs har kvar.

bloggarna

Annonser
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Hans Bodin

     /  23 augusti, 2016

    http://www.unt.se/uppland/uppsala/1-av-4-larare-lamnar-yrket-2410819.aspx
    Hej! Komplement till din sågning av Björklund! Mycket bra!
    Mvh! Hans B

    Liked by 1 person

    Svara
    • Hej Hans

      Tack för din länk jag kopierar in den på lämpligt ställe för att ge erforderligt eftertryck till min sågning – de flesta har ju de fakto sågat hans åtgärder ner till fotknölarna och det har ju inte varit så svårt egentligen – bara titta på PISA resultaten.

      Passar på att uppbringa ett hederligt HURRA på bemärkelsedagen och sant som du sa i en kommentar de efterföljande blir bara bättre och bättre.

      MVH//Björn

      Gilla

      Svara

Välkommen att kommentera.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: