Ett svek att komma ihåg………………………..


Publicerad 2016-11-29
riksdagshuset
Imorgon onsdagen den 30 november – kom gärna ihåg detta datum då det är det datum då Sveriges Riksdag med stor sannolikhet kommer att rösta ner regeringens proposition 2015/16:195 om nya upphandlingsregler inom offentlig sektor vari svenska kollektivavtal skall vara vägledande – inte ett krav således.
EU beslutade 2014 om tre nya upphandlingsdirektiv.
Ett klassiskt direktiv, ett försörjningsdirektiv samt ett koncessionsdirektiv. Den svenska upphandlingslagstiftningen bygger till stor del på EU-lagstiftning och för Sveriges del innebär de nya direktiven att nuvarande LOU och LUF upphör och kommer ersättas med helt nya lagar. Dessutom införs LUK, som är en helt ny lag om tjänste- och byggentreprenadskoncessioner.
Målsättningen har varit att göra den offentliga delen av samhällsekonomin fri från lönedumpning och oschysta villkor.

530093_423914937647642_349755067_n1-1Att Moderaterna – ett parti som utropade sig till ett arbetarparti – kommer att rösta ner propositionen är mer väntat än oväntat – det partiet har aldrig varken förstått eller företrätt arbetarkollektivet förr så inte heller nu – där agerar det i konsekvens med hur det betraktat och betraktar arbetarkollektivet.
Att Centerpartiet gör detsamma är dock mer än oväntat – ett parti som säger sig värna om närproducerat och schysta villkor för svenska lantbruk men är paradoxalt nog för lönedumpning med hjälp av våra skattepengar.
Kort sagt så försvarar högerpartierna ogenerat möjligheterna för oseriösa företag att ta del av våra skattemedel och samtidigt dumpa löner och arbetsvillkor.
Bakom sig har de Svenskt Näringsliv (SN) – givetvis – som verkligen med sin lobbyverksamhet utnyttjar det parlamentariskt svåra läget i Riksdagen genom att lobba för sina arbetarfientliga ställningstaganden.
SN gör mig och många andra ordentligt besvikna då det funnits en samarbetsanda mellan näringslivet och de fackliga organisationerna som verkat för landets bästa – den tiden tycks vara helt förbi.

1348779Och funnes det inte ett parti som valdes in i Riksdagen 2010 på grunder som sa sig vara nära nog som hämtade ur arbetarrörelsens grundläggande värderingar och ambitioner – Sverigedemokraterna – så skulle svenska arbetare och löntagare se en annan utveckling än den som nu blir fallet i morgon – de har vilselett deras sympatisörer med argument för arbetarna och pensionärerna men bakom kulisserna verkat för det motsatta.
Man sa sig stå upp för svenska kollektivavtal och våra arbetsrättsliga regler – man var till och med så ambitiösa att man ville konkurrera ut den svenska fackföreningsrörelsen då man ansåg att LO inte verkade i en sann arbetsrättslig anda – genom att bilda en egen – ”oberoende av partiet” – fackförening – en facklig verksamhet som slutade med fiasko efter bara ett år
Men det var inte nog med detta initiativ.
Man motionerade i Riksdagen ett flertal gånger om att ett införande av i motionen rubricerade ”Vita jobb-modellen” skulle antas av Riksdagen.
Så sent som i februari 2016 delgav man Inköpsrådet uppfattningen att man ställde sig bakom förslaget om obligatoriska krav i nivå med kollektivavtal vid offentliga upphandlingar samt att man INTE hade ändrat uppfattning i vad som anförs i motion till riksdagen: 2014/15:3003 av Mattias Karlsson m.fl. (SD).
Tiden från 2014 bytte dock Sverigedemokraterna kostym – vilket avslöjades av Dagens Industri (DI) i en rad artiklar.
Nu ville man gå bland annat Almega till mötes efter några goda middagstallrikar och fan vet om man inte också fått ekonomiska bidrag för att verka i Almegas intressen.
Med sitt nej till upphandlingspropositionen går partiet alltså emot sitt tidigare krav på stärkta villkor för arbetstagare.
De som röstat på Sverigedemokraterna i tron att partiets besked om att stå upp för svenska löner och arbetsrättsliga villkor har all anledning att – ännu en gång – känna sig både lurade och blåsta.
Är någon ens förvånad?

Regeringen vill säkerställa att ordning och reda skall vara rådande på svensk arbetsmarknad – inbegripet att svenska löner och arbetsrättsliga villkor ska gälla för alla som arbetar i Sverige – sånt är inte högerpartierna särskilt intresserade av.
Propositionen om en ny upphandlingslag är dock ett steg – om än inte till 100 procent – för ett modernt, hållbart och rättvist arbetsliv där alla kan leva på sin lön och där varje skattekrona skapar största möjliga värde för medborgarna. Det gynnar seriösa företag och med en sund konkurrens där även mindre företag kan vinna anbud.
Så utvecklas den svenska modellen.
Det är därför beklämmande – för att inte säga anstötligt – att de borgerliga partierna med stöd av Sverigedemokraterna nu hellre vill behålla den rådande oredan med framförallt lönedumpning och oseriösa företag där löntagarna och skattebetalarna skall klämmas åt- fullständigt obegripligt.
Att seriösa företag måste konkurrera med oseriösa företag säger det mesta om högerpartierna och dess ställningstagande på hur svensk arbetsmarknad skall utvecklas.

bloggarna

Lämna en kommentar

11 kommentarer

  1. Ankie

     /  30 november, 2016

    Jag gick två år på facklig politisk vinterkurs när jag inte var torr bakom öronen riktigt. Hade att sköta 3 postkontor som facklig kontaktman och det var fackets killar, enstaka tjejer som sa åt mig att söka folkhögskolan ( Oj vad vi fick lära oss mkt, faclklig kunskap liksom samhällsekonomi, samhällskunskap och källkritik, redan 1981☺️). Sökte och kom in. De på fackklubben tyckte detta var toppen då jag ännu inte hade familj.

    Det första som lärarna varnade oss för var att vi inte skulle räkna med att bli älskade när vi kom tillbaka till jobbet.

    Det första som hände var att jag förbjöds använda fackets bruna kuvert när jag skulle välkomna jobbarkompisarna till studiecirklar jag ordnat och sen lade regionsklubben ner studiecirklarna ifråga. 😳😔😖👿Blev arg, ledsen men var sjuk redan då så fysiskt orkade jag inte slåss så som jag vet att jag kan egentligen. Sedan hände mkt fler och ännu knäppare saker och med 10 års kamp för att vara kvar på jobbet, fick jag börja plugga och fem år efter det tvingades jag i sjukpension. Känns himla otur att de satsade på mig i avdelningsklubben. Tänker jämt att jag vill ge något tillbaka och till medlemmarna.

    Jag älskade 💞❤️mitt jobb lika mkt som min egen familj ❤️💕och såg fackjobbet som en ” militärplikt” typ och ville ha grupparbete och intelektuell stimulans. I stället var det på djurstadiet där facket trodde jag skulle sno deras jobb. Konkurrens och noll samarbete. Man önskar nästan en kommision som kan lagstifta mot dumhet och osolidariskt beteende.

    Liked by 1 person

    Svara
  2. Trevligt att du svarar på kommentarer på din blogg, men varför läser du inte vad t.ex jag skriver på MIN blogg?
    // Kao

    Liked by 1 person

    Svara
    • Hej Kao!

      Nu har jag gått igenom din blogg och jag tycker den var så bra att den nu ligger som en länk i mina rekommenderade bloggar.
      Jag brukar vara ytterst sparsam med länkar till andra bloggar då de samtidigt blir en representativ del av min egen blogg.
      Men efter att dels kommunicerat flertalet gånger med dig här – vilket är en ambition jag försöker upprätthålla med mina läsare samt att i mån av tid svara på varje individuell kommentar finner jag dels att du har mycket kloka och för mig representativa åsikter samt att det jag läser på din egen blogg sammanfaller väl med mina egna åsikter.
      Jag anser också att kommunikationen med mina läsare är inspirerande även om vi inte alltid kanske tycker lika i alla frågor så är det just detta som inspirerar mig och det händer att jag ibland utifrån den kommunikationen fått anledning att revidera mina åsikter genom ett förändrat perspektiv på sakfrågan.

      Jag är glad att jag nu fick din ”spark” 🙂 i ändalykten och följer nu din blogg samt att den finns upptagen som läsvärda bloggar på min egen dito.

      MVH//Björn

      Liked by 1 person

      Svara
      • Tack. Det var ju trevligt 😀
        Snart kommer jag med ett nytt inlägg med en fråga till politiker i alla läger, men jag hyser litet hopp om att någon av dem kommer svara. Men det vore ju kul om i.a.f du gjorde det – och gav mej en vettig förklaring på min frågeställning. Jag vet att jag kommer hamna på hal is med mitt inlägg (det gör jag ofta) , men både jag och många andra kommer säkert behöva ett vettigt svar på dessa frågor och få dem att förklara hur de egentligen tänker, och frågorna behöver bara besvaras med ett ja eller nej av de som bestämmer och skriver lagarna…..och inget annat svar än ja eller nej är acceptabelt…..(Kommer snart)
        //MVH/ Kao

        Liked by 1 person

      • Nu har jag skrivit mitt inlägg och det är extremt kort….och det skulle vara väldigt intressant att höra din åsikt, eftersom jag respekterar dej och dina åsikter men behöver absolut inte ha medhåll…jag tål det mesta.
        // MVH
        Kao

        Liked by 1 person

  3. Hans Bodin

     /  30 november, 2016

    Hej Björn! Varför är det sådan passivitet från fackföreningarna! Jag är själv fortfarande medlem i Seko och har väntat på en aktivitet i denna oerhörda viktiga fråga,men inte ens ett nyhetsbrev. Mvh.

    Gilla

    Svara
    • Hej Hans!

      Ja det förvånar mig att fackföreningsrörelsen är så tysta som de är särskilt vad avser debatten om lönedumpning och det idag kommande och förmodade nederlaget vad avser nya upphandlingsregler inom offentlig verksamhet.

      MVH//Björn

      Gilla

      Svara
  4. Ankie

     /  29 november, 2016

    Hej! Ska läsa allt sen men nu brinner det i knutarna. Hoppas du kollar på Kobra då de berättar om en viktig film där det har intervjuvats arbetare i England. De har fått höra helt horribla historier. T.ex fick en arbetare en hjärtinfarkt och då tyckte arbetsgivaren att han behövde ett annat jobb. När han satt på intervjun så fick han ännu en hjärtattack och då fick han sparken för att han inte fullgjort. Intervjun??? 😨😱👿

    Liked by 3 people

    Svara
  5. Pampväldet även inom fackföreningarna är uppenbart, samt deras alltmer tilltagande arbetarklassförakt och förakt för de gamla, numera pensionerade sossar med urusel pension och utslitna kroppar. Folket som byggde upp landet. Bland dessa finns nu, till (SD):s fördel, sossarnas tapp i opinionsmätningarna.

    Och i skolorna får eleverna inte ens lära sej den grundläggande berättelsen om hur landet en gång byggdes upp av just arbetarna. Om dessa inte hade funnits så hade det heller inte funnits några rika storföretagare. Men det glömmer man helt bort.

    (M) är experter på att glömma just detta faktum. (M) är mycket bra på att glömma…..och tankesmedjorna ger dem de retoriska verktyg de behöver för att undvika medias besvärliga frågor.

    // Kao

    Liked by 2 people

    Svara
    • Hej Kao!

      Fackföreningarna?!?!?
      Det är med en viss tveksamhet jag tar ordet fackförening i min mun när jag ser hur de följs av kapitalet, när jag ser hur de lyssnar mer på arbetsgivarna än sina medlemmar, när jag upprörs av orden fackförening och demokrati där man bygger kulisser i akt och mening att inbilla dess medlemmar hur demokratiskt styrda fackföreningarna är – samtidigt som man åtnjuter eller rent av tar vara på allehanda möjligheter för att berika sin egen person på medlemmarnas bekostnad, när jag ser hur en del fackföreningar vurmar för en byråkrati som inte står monopolet långt efter.
      Sist i den byråkratin finns frustrerade medlemmar som tror sig ha något inflytande genom sitt medlemskap – tillåt mig – ett sådant jävla hyckleri!

      Jag blev själv vald – demokratiskt – till ombudsman för sjöfolket och tog mig an min uppgift med engagemang och ambition.
      På den tiden hade man uppsökande verksamhet – man träffade sina medlemmar över en fika och diskuterade olika fackliga frågor men också sådant som berörde varje enskild medlem negativt. Det var min uppgift att backa upp medlemmarna såväl hos arbetsgivaren som internt utifrån de gällande kollektivavtal vi hade att rätta oss efter.
      Gör din plikt kräv din rätt var normen på den tiden.
      Men………………
      Den uppsökande verksamheten lades ner – hade man några spörsmål fick de kontakta ombudsmannen via telefon eller brev – på så sätt fjärmades man från den kontakt man hade med sina medlemmar.
      På min tid fanns också ett understatement – en representant för sina medlemmar skulle inte ha en högre lön – i vissa fall arvode – än genomsnittet av de löner medlemmarna hade.
      Dessa löner sköt därefter i höjden ofta långt över genomsnittet för sina medlemmar samtidigt som processen ”fjärmandet” pågick.
      Jag studerade och i det sammanhanget bytte jag också facklig organisation – och jag blev inte förvånad över den slapphet man påbjöd sina medlemmar.
      Jag råkade i konflikt med mitt tjänstemannafack när jag insåg – för att göra en lång historia kort – medlemmar i organisationen blev blåsta på sina löner och jag som fackligt engagerad förde fram detta och möttes av en dåvarande ordförande sittandes bakom sitt pampiga skrivbord och sa allvarligt till mig ”Björn ser du högen där borta? Det är vårt utredningsmaterial liknande det du nu slåss för” sa han med en uppgiven suck och hävdade att det fanns inget kollektivavtal mellan parterna och därför fick högen ligga orörd och betalande medlemmar blev blåsta på sina löner.
      Trots det minimala engagemang och den förtvinande backup jag fick lyckades jag i ren ilska – som drabbade arbetsgivaren – se till att dessa uteblivna löner i sinom tid betalades ut till de som fick vänta och vänta och vänta på resultat.
      Det var mitt sista engagemang för det tjänstemannafacket och jag ville avsluta mitt medlemskap med omedelbar verkan – men se det gick inte – det fanns nämligen ingen byråkratiskt blankett som medgav mig att säga upp mitt medlemskap – man kunde förvisso straffa ut sig efter ett antal påminnelser och hot om vad man kan komma att missa utan sitt medlemskap.
      Jag valde utstraffning genom att meddela avslut på mitt medlemskap på en blankett för inträde 🙂 synnerligen roande men synonymt med hur man såg på sina medlemmar – det vill säga en intäkt för att administrera inte bara byråkratin utan också arvoden och löner.
      Men trots allt detta är jag inte emot fackföreningarna – tvärtom så uppmanar jag till facklig verksamhet och inser att fackföreningarna skapat många bra incitament för sina medlemmar också som exempelvis pensionsavtal, försäkringar med mera som verkligen gagnar medlemmarna – men man skulle önska att man byggde vidare på den anda som fanns under min aktiva tid under den norm som då var rådande.
      Nu är jag också pensionerad sosse och sjökapten men fortfarande stridbar.
      Anser med all rätt att fackföreningarna måste engagera sig mer än att bara glida runt i periferin som några godhetsapostlar – inte alla gör det men allt för många för att det skall vara anmärkningsvärt.

      MVH//Björn

      Liked by 2 people

      Svara
      • Tack för din uttömmande kommentar där jag håller med dej i varenda stavelse. Facket består som sagt numera bara av pampar som kliar rygg på varandra och värnar om sina egna positioner och feta arvoden. Varför de alls sitter där de sitter verkar de ha glömt…
        //MVH// Kao

        Liked by 1 person

Välkommen att kommentera.

