Den surrealistiska skoldebatten!


Publicerad 2019-04-10

ska-vi-leka-skolaFör cirka en vecka sedan publicerade OECD en faktaspäckad rapport om svensk skola.
Under inledningen av millennieskiftet hade Sverige ett av världens mest jämlika skolsystem enligt de av OECD publicerade rapporter.
I dag ligger vi under genomsnittet i OECD.
I den nu senaste OECD-rapporten påvisas klart att det fria skolvalet och resursfördelningen till skolorna är orsaken till den nedåtgående trenden.
Det centrala i rapporten är ökade inkomstklyftor samt att urvalsprincipen i det fria skolvalet behöver förändras för att säkerställa ett mer blandat urval av elever.
Man konstaterar ytterligare att ju större valfrihet ett land har när det gäller skolor, desto mindre jämlikhet.
Ett helt öppet skolval ger högre segregation och det förbättrar inte heller resultaten är den slutsats man dragit.

I undersökningen rankas skolorna i 76 länder baserade på deras provresultat i matematik och naturvetenskap, och till skillnad från PISA-undersökningen som främst jämför rikare länder inkluderar den här undersökningen även fattigare länder.
De fem bästa länderna är alla asiatiska – Singapore, Hong Kong, Sydkorea, Japan och Taiwan.
Längst ned på listan ligger Oman, Marocko, Honduras och Sydafrika – med Ghana allra längst ned i listan.
Sverige får nöja sig med plats 38 i den rankingen, under Norge, Danmark, Finland och Island.
Detta är särskilt anmärkningsvärt eftersom OECD vid ett flertal tillfällen uppmanat Sverige att genast reformera sitt skolsystem som enligt OECD drastiskt förändrats.
Man betonar att det inte bara är de svagaste eleverna som missgynnas i ett ojämlikt skolsystem.
En allt mer ojämlik skola blir också ett allt större problem för Sverige, varnar OECD.
Men även Pisa påpekar att likvärdigheten är smolket i glädjebägaren som efter åratal av kräftgång vände så även de svenska kurvorna uppåt i läsförståelse, matematik och naturvetenskap.
Ska Sverige tillbaka till resultatnivåerna i början av millennieskiftet måste kunskapsklyftorna mellan elever och skolor minska.

Gymnasieval-2014Men vilka slutsatser drar då den förre skol- och utbildningsminister Jan Björklund (L) som var ytterst ansvarig för det förfall som både OECD och Pisa pekar på i sina respektive rapporter?
Jo han återupprepar sitt och liberalerna urgamla förslag om ordningsomdömen för att få stopp på stöket i svensk skola.
Ett idisslande pseudoförslag för att råda bot på det han kallat den socialdemokratiska ”flumskolan” och som knappast har någon bäring på skolans stora utmaningar.
Men Björklund och hans allierade på sociala medier går bananas och alla vet plötsligt vad som är rätt och fel.
Måhända partinamnet ändrades från folkpartiet till liberalerna för att undslippa sig sammankopplingar då folkpartiet var högst delaktiga i de läroplaner som delgetts skolan allt sedan början av 80-talet.
Den marknadsliberala skola vi har idag torde vi vara tämligen ensamma om idag och ojämlikheten skördar sina offer något som de borgerliga inte vill vidkännas och därför i anledning inte tar erforderliga hänsyn till alla de larmrapporter som inte minst OECD men även Pisa gång efter annan rapporterat om.
En jämlik skola som ger alla barn samma möjligheter att växa och utvecklas, oavsett storleken på föräldrarnas plånbok, är en helt grundläggande fråga för våra barns framtid – detta borde även de borgerliga instämma i.
Men för Björklund skall debatten begränsas till huruvida ordningsbetyg är den grundläggande orsaken till det förfall vi sett de senaste 15 åren.


Sverige får nöja sig med plats 38 i den rankingen, under Norge, Danmark, Finland och Island.
Detta är särskilt anmärkningsvärt eftersom OECD vid ett flertal tillfällen uppmanat Sverige att genast reformera sitt skolsystem som enligt OECD drastiskt förändrats.
Man betonar att det inte bara är de svagaste eleverna som missgynnas i ett ojämlikt skolsystem.
En allt mer ojämlik skola blir också ett allt större problem för Sverige, varnar OECD.
Men även Pisa påpekar att likvärdigheten är smolket i glädjebägaren som efter åratal av kräftgång vände så även de svenska kurvorna uppåt i läsförståelse, matematik och naturvetenskap.
Ska Sverige tillbaka till resultatnivåerna i början av millennieskiftet måste kunskapsklyftorna mellan elever och skolor minska.

h hans allierade på sociala medier går bananas och alla vet plötsligt vad som är rätt och fel.
Måhända partinamnet ändrades från folkpartiet till liberalerna för att undslippa sig sammankopplingar då folkpartiet var högst delaktiga i de läroplaner som delgetts skolan allt sedan början av 80-talet.
Den marknadsliberala skola vi har idag torde vi vara tämligen ensamma om idag och ojämlikheten skördar sina offer något som de borgerliga inte vill vidkännas och därför i anledning inte tar erforderliga hänsyn till alla de larmrapporter som inte minst OECD men även Pisa gång efter annan rapporterat om.
En jämlik skola som ger alla barn samma möjligheter att växa och utvecklas, oavsett storleken på föräldrarnas plånbok, är en helt grundläggande fråga för våra barns framtid – detta borde även de borgerliga instämma i.
Men för Björklund skall debatten begränsas till huruvida
Sverige får nöja sig med plats 38 i den rankingen, under Norge, Danmark, Finland och Island.
Detta är särskilt anmärkningsvärt eftersom OECD vid ett flertal tillfällen uppmanat Sverige att genast reformera sitt skolsystem som enligt OECD drastiskt förändrats.
Man betonar att det inte bara är de svagaste eleverna som missgynnas i ett ojämlikt skolsystem.
En allt mer ojämlik skola blir också ett allt större problem för Sverige, varnar OECD.
Men även Pisa påpekar att likvärdigheten är smolket i glädjebägaren s

 

Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Christer Nilsson

     /  11 april, 2019

    Björn. Håller med om att Björklund var inte och är inte någon större stjärna.
    Men jag kommer också mycket vä ihåg att Gustav Fridolin 2014 lovad att ”jag skall fixa skolan på 100 dagagar”. Sedan dess har skolan bara blivit sämre. Eller hur?

    Gilla

    Svara
    • Hej Christer!

      Nej Fridolin har inte lyckats särskilt väl med de intentioner han förmälde inledningsvis.
      Vad avser kundskap har väl den stagnerat på en låg nivå om man skall tro på Pisarapporten.
      Men skolan består ju av så mycket mer för att öka kunskapsnivåerna och ytterst handlar det om att avlasta lärarna den ökade administrativa delen som påverkar arbetet med kunskapsinlärning.
      Nu har ju denna regering omdisponerat budgetposter i den statsbudget – som moderater och kristdemokrater får vara ansvariga för – för att genom så kallade lärarassistenter avlasta lärarkåren.
      Vi får se hur det kommer att utvecklas.

      MVH//Björn

      Gilla

      Svara
  2. Hej! Kan inte sägas bättre! Många har skyllt på Göran Persson ,men sanningen är den
    att många kommunerna saknade kompetens och jag vet att den stora penningspåse som tyvärr inte öronmärktes som skolpengar nallades av till annan verksamhet. Björklund skulle ju återförstatliga skolan men varför tog han då inte strid för det? Idag stjäl privata bolag av barnens skolpeng och delar ut till aktieägarna och det tycker jag borde förbjudas. Ordningsbetyg är inte lösningen på skolans problem säger min fru med sina mer än 40 är i skolan värld!
    Mvh! Hans B

    Gillad av 1 person

    Svara
    • Hej Hans!
      Ja om någon vet så är det din hustru att ordningsbetyg inte är lösningen.
      Dessutom använder man skolpengen att lösa marknadsprpblemen genom att ge högre betyg för att locka fler elever och därmed ökad skolpeng.

      MVH//Björn

      Gillad av 1 person

      Svara

Välkommen att kommentera.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: