Nigth will fall……………………………… Eller aldrig mer!


När andra världskrigets koncentrationsläger befriades av de allierade och Sovjetarmen 1945 dokumenterades allt på film. Men trots att ingen mindre än Alfred Hitchcock stod för regin blev filmen om nazisternas värsta illdåd bortglömd………………… tills nu.

Jag har dragit mig för att se denna film av flera skäl. Ett av skälen är att jag själv 1976 besökte både Auschwitz-Birkenau samt Majdanek två av många dödsläger – förintelseläger, skräckkammare kalla det vad ni vill – och där upplevde och såg något av det vidrigaste jag någonsin kunde föreställa mig av mänsklig tragedi iscensatt och arrangerat av den tyska staten som regerades av nazisterna. 31 år efter att dessa förintelseläger befriades besökte jag lägren som efter kriget blev iordningställt som ett museum för att de efterlevande generationerna skulle åse hur fascismen bedrev slakt på människor med en annan tro, en annan nationalitet, människor som drabbats av allehanda handikapp, människor med en annan politisk åskådning än den nazistiska ideologin, etniska minoriteter, barn, föräldrar ja alla som inte passade in i den nazistiska rasideologin – nu allt tillrättalagt men ändå en vidrig hemsk känsla av vanmakt inställde sig vid besöket – hur var det då inte för alla de som befann sig mitt i denna mänskliga och vidriga tragedi – ett ograderat helvete? Filmen ger – åtminstone mig – möjlighet att relatera till mitt besök samtidigt som jag kommer än närmare de vidrigheter som skedde genom att också se filmen. Jag var oerhört berörd av mitt besök i koncentrationslägret varför jag av det skälet drog mig för att se filmen. Men samtidigt hur skall man kunna förstå om man bara blundar? Därför såg jag den – men i olika omgångar.

Varför besökte jag dessa två läger? Jag ville – efter att ha studerat, läst och sett gamla filmsnuttar som beskrev nazisternas vidrigheter – på plats – inte förvissa mig om att det verkligen hänt utan snarare förvissa mig om hur djupt människor kan sjunka av vidrigheter gentemot varandra – hur vidrigheterna som genomförts, genomfördes och kommer att genomföras öppnar spärrar hos oss som normalt blockerar oss från att begå sådana systematiska mord på sina medmänniskor. I mitt yrke har jag sett mycket mänsklig tragedi, fattigdom och misär som främst drabbar barn. Vietnam – av USA trupper och dess allierade – sönderslagen infrastruktur och traumatiserade människor – oskyldiga – som drabbats hårt av andra som inte varken kan eller vill acceptera andra sätt att leva sina liv. Biafrakriget i Nigeria där folkgrupper slogs mot andra folkgrupper, religioner mot religioner. Alltid oskyldiga som drabbas först. Apartheids vidriga och systematiska rasism. Vi lär oss aldrig! Frågan är om vi vill lära oss?

Idag ser vi hur Islamiska staten (IS) försöker påtvinga andra sin egen tro genom terror, mord och folkfördrivning med vidriga metoder som faller lika långt utanför anständighetens ramar som nazisternas massmord.

Aldrig mer! Så sa man när nazisternas grymheter avslöjades, aldrig mer sa man när koncentrationslägren öppnades. När världen kunde beskåda följderna av nazismens vidrigheter genom dokument, filmer vittnesmål från både de som överlevde fasorna men också av de som räddade Europa från nazism och fascismens dödliga farsot som lade ett Europa i ruiner. Distans! 70 år har gått. Vi upprörs av vidrigheterna men lägger det åt sidan därefter. Det finns till och med de som förnekar illdåden trots överväldigande bevis. Obegripligt! Fortfarande – och i spåren av nazismen – föds och frodas nyfascistiska rörelser av varierande hopkok av politiska åtgärder. Det finns något som förenar allt detta hopkok! Nationalism och protektionism! Oförmågan att se oss som mänskliga jämlikar oavsett var vi kommer från oavsett vilket etniskt ursprung vi är sprungna ur. Vi ser det i Sverige, vi ser det i Europa och vi ser det i världen i övrigt. Det finns de som vill påstå att Sverigedemokraterna är ett mänskligt parti – ett parti som värnar svenskar. Svensk kultur och svenska traditioner anses överlägsna all annan kultur alla andra traditioner som av dom inte anses vara typiskt svenskt. Ett parti som hetsar mot andra religiösa övertygelser. Antisemitismen är ingen företeelse som uppstod med nazismen. Den var en moderniserad produkt av 1800-talets sammanblandning av språkgrupper – semitiska språk – och rasliga och etniska klassificeringar. Etymologi – nedvärdering av många folk i Mellanöstern och Nordafrika. Islamofobi används som beskrivning av negativa eller kulturrasistiska generaliseringar kring kulturella särdrag bland muslimer, till följd av att muslimer betraktas som ett kollektiv med oföränderliga kulturella särdrag istället för som individer från en rad skilda kulturer – det finns ett flertal muslimska kulturer. Det som dock förenar dessa definitioner är just en nedvärderande attityd utifrån sin egen etnicitet. Motståndet mot och upprättandet av skyddsvallar för att slippa undan och bevara sitt eget etniska ursprung tar sig olika uttryck i olika grader av nyfascism. Sverigedemokraterna är ett sådant parti. Man förnekar det givetvis – men utifrån dess framväxt och en ökande andel sympatisörer ökar också kraven på politiska åtgärder och i likhet med nazismen kommer det att eskalera i framtiden.

Nigth will fall – visar resultatet av denna eskalering. Därför är det också viktigt att vi har i åminnelse de vidrigheter som nazisterna genomförde för att just upprätta skyddsvallar mot främmande religioner och kulturer. Vi som föddes före, under och strax efter krigsåren har en större kunskap som vi är skyldiga att vidarebefordra om vi skall – nu och i framtiden – leva upp till ”Aldrig mer”. Denna dokumentär visar de vidrigheter man såg och dokumenterade och som aldrig tidigare visats – förrän nu 70 år efter Förintelsen.

 

Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Hans Bodin

     /  5 februari, 2015

    Hej! Hemma igen efter att vi har hjälpt våran son att flytta inom Sundsvall.Trots att jag håller igång och motionerar så känns det att jag passerat 68 år när det innebär kånkande av möbler m.m.Jag började titta på Night will fall, men tänder hår m.m blev för mycket så jag väntar med resten! Alla åttahundratusen som röstade på Sd/nynazisterna borde se den!
    Mvh!Hans B

    Gillad av 1 person

    Svara
    • Hej Hans!

      Ja du Hans vi blir inte yngre – konstaterar att vi är närmast jämnåriga du och jag – har just passerat min 67 och är på väg mot 68 i år. Men flyttning gör oftast mer ont än nytta inbillar jag mig men är säkert tvärtom, försöker hålla mig i trim själv så jag inte skall behöva skämmas av att ha gått bort i förtid då en stor del av min släkt – kommen från Roslagen – passerar både 90 och 95 år.

      Jag kunde själv inte med att titta på hela filmen utan fick ta den i omgångar. En alldeles förfärlig film men som säkert kan vara nyttig för alla de vilsna själar bland SD och nynazister att se.

      Rekommenderar vila nu Hans efter din ansträngning 😉

      MVH((Björn

      Gilla

      Svara
  2. styvmorsviol

     /  30 januari, 2015

    Gillar vad du skriver om Nazismen, och SD. Att aldrig glömma förintelsen, är väl en självklarhet, eller? Kan för mitt liv inte klicka på gilla knappen, då det kan misstolkas.
    Svante Svensson

    Gilla

    Svara
    • Hej Svante och tack ska du ha.

      Nej att komma ihåg vidrigheterna är viktigt men dessvärre faller det i glömska med tiden. Till slut blir det en del av historien som noteras som i förbigående.

      hemliga partibidrag

      MVH//Björn

      Gilla

      Svara

Välkommen att kommentera.