Moderat dirty campaigning når nya nivåer….


död åt blockpolitikenNoterar med avsky hur Moderaterna bedriver ”Dirty campaign” som ett desperat sätt att vinna väljare i den nedgång vi sett i opinionen det sista året. Att ett sådan beteende skulle komma just från moderata politiker eller sympatisörer var förväntat och jag har tidigare skrivit om att denna valrörelse kan komma att bli den smutsigaste sedan de moderata dreven skedde mot Olof Palme på sin tid. Just nu läser jag det öppna brev som Kristoffer Tamsons Moderat valledare för nya Moderaterna i Landstinget formulerat till alla anställda i Stockholms Läns Landsting. Brevet är direkt osmakligt formulerat med en varning till de anställda att inte rösta på en rödgrön regering. Förutom den vokabulär han använder sig av ett antal gånger ”chockhöja arbetsgivaravgiften” använder han sig av en retorik som definitivt inte stämmer med ett Socialdemokratiskt styrt Landsting;

Socialdemokraternas politik är med detta ett slag mot jobben i den svenska välfärdens kärna. I en tid då vi behöver attrahera fler unga människor till jobb i vård och omsorg vill de göra det dyrare att ha dem anställda. När vi försöker skapa möjligheter för fler att vara med och utveckla den svenska välfärden i riktiga jobb, med avtalsenlig lön och schyssta villkor, vill de riva ned den möjligheten.

arbetarpartietSen när har Moderaterna verkat för schyssta jobb med avtalsenliga löner? Osmakligheterna började dock inte med detta ”taskigt” formulerade öppna brev. Vi minns Fria Moderata Studentförbundets strejbryteri genom att upprätta den så kallade ”Amalthealinjen”. Kopplingen mellan FMSF och Moderaterna är omstridd vilket inte hindrade Edward Riedl (M) Riksdagsledamot och ledamot av trafik utskottet att be dom ”sluta tramsa”. Strejkbryteriet blev också en flopp där de ansvariga sedan fick stå med skammen av sitt uppförande. Och vi minns också – sedan tidigare – hur en enskild Moderat bedrev en förtalskampanj mot Mona Sahlin. Något som inte skulle förvåna mig är om Moderaterna framdeles kan – anonymt givetvis – bedriva rena smutskampanjer mot Stefan Löfvén i samma anda.

Maxgate – inledde den – inom privata näringslivet – hot mot de anställda uti det fall en rödgrön regering skulle inta Rosenbad efter valet tätt följd av ett Telecom-företag som gjorde likaledes. Moderata ungdomsförbundet var inte sena med att hylla MAX-restaurangerna genom att ge dom pris för dess kampanjande för Alliansen.

väljareOch nu använder man sig av Landstinget som plattform för sitt osmakliga kampanjande för Moderaterna. Istället för att använda sig av sin egen moderatlogga använder man sig av Landstingets vilket naturligtvis var medvetet för att skapa en officiell prägel där Landstinget skulle stå bakom kampanjen. Man drar sig inte för att använda de anställda som slagträn i den politiska kampanjen. Att Moderaterna nu är desperata framgår med all önskvärd tydlighet och då försöker man finna arenor för sina kampanjer – i detta fall Landstingets webbplats med hot om avsked om Socialdemokraterna vinner valet. När får vi se Arbetsförmedlingen uppmana de arbetslösa att rösta på Moderaternas arbetslinje eller Försäkringskassan uppmana alla sjuka att rösta på Moderaterna och dess – i egen formulering – lyckade rehabiliteringsinsatser? Det här är inget annat än omdömeslöst dålig kommunikation. Moderaterna har aldrig förstått att varje budskap har sin plats. I politiska valstugor, affischer, flygblad eller varför inte på Moderaternas egna hemsida inte på Landstingets webbplats.  Nu är jag rätt övertygad om att detta kommer att slå tillbaka på Moderaterna själva. Väljarna brukar ogilla sådana här rena smutskampanjer.

Läs gärna också Röda Bergets inlägg om negativa kampanjer.

Här kan du läsa om varumärkesintrång då Landstingets logotyp är varumärkesskyddad av Patent och Registringsverket PRV.

Straffansvar enligt varumärkeslagen

Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Jim Berg

     /  4 februari, 2014

    Handels egen utredning säger så här.Sänkta arbetsgivaravgifter skulle ge fler ungdomar jobb. Men en ny rapport från Handelsanställdas förbund visar att skattereformen inte haft någon effekt. Trots subventioneringar på 17 miljarder är andelen unga inte större i arbetskraften i dag än före reformen 2007.

    Gilla

    Svara
    • Hej Jim!

      Nej stämmer bra med tidigare utredningar inte minst regeringens egen. De sänkta arbetsgivaravgifterna har bara kostat skattebetalarna mer pengar som ökat vinsterna för företagen. Åtgärden som den ser ut är idiotisk.

      MVH//Björn

      Gilla

      Svara

Välkommen att kommentera.